Indhold
- NB29:1 NB29. etiket på bindets forsid...
- NB29:2 Det at have Sag – det Objektiv...
- NB29:3 10. Journalen NB29, s. 3, med ...
- NB29:4 Naivitet (Vinet) I sin Pastora...
- NB29:5 Samfundets Afstand fra Christe...
- NB29:6 Culturen At Culturen ubetydeli...
- NB29:7 To Ting, jeg har haft at passe...
- NB29:8 Et Ord af Baco, som jeg seer b...
- NB29:9 Det Ædle – det Simple. Den ædl...
- NB29:10 Samtidigheden. Gud-MsketGud-Me...
- NB29:11 Tilværelsens Oeconomie. Tænk e...
- NB29:12 Luther. L. har dog egentligen ...
- NB29:13 Primitivitet. Menneskene ere p...
- NB29:14 Stats-Kirke. Her stikker hele ...
- NB29:15 Menigheden. See her igjen det ...
- NB29:16 Det Majestætiske – »det er kun...
- NB29:17 Feilsynet. Saaledes opfatte vi...
- NB29:18 Feiltagelse. Da der ifølge Gud...
- NB29:19 Vogter Eder for Dem, som gaae ...
- NB29:20 En moderne Geistlig. Naar jeg ...
- NB29:21 En frygtelig Opdagelse – den r...
- NB29:22 I en af den Samling tydske Nek...
- NB29:23 Det sande Sammenhæng. Dersom e...
- NB29:24 Criminal-Historien Christendom...
- NB29:25 Stats-Kirke I den Grad er det ...
- NB29:26 Menneskeligt – Guddommeligt. E...
- NB29:27 Protestantismen Naar Protestan...
- NB29:28 Hvor satiriskSatirisk! I Modsæ...
- NB29:29 Heraclit: τω ουν βιω ονομα μεν...
- NB29:30 Billede – Modbillede. Engang, ...
- NB29:31 Udtrykkenes Historie – Demoral...
- NB29:32 Den Enkelte – Mængde, Numerus ...
- NB29:33 Den Enkelte. Numerus. Guds Sou...
- NB29:34 Kommer hid Alle I, som arbeide...
- NB29:35 At leve stille og komme lykkel...
- NB29:36 Klosteret. Saaledes fremstille...
- NB29:37 Liv – Død. At leve er naturlig...
- NB29:38 Protestantismen Naar Protestan...
- NB29:39 Lutter Gavtyvestreeg. En theol...
- NB29:40 Præke-Selvmodsigelse. For, som...
- NB29:41 Biskop Mynsters Alvor. Som naa...
- NB29:42 Alvor. Χstd.Christendommen er ...
- NB29:43 Biskop Mynster – Stephanus I d...
- NB29:44 Repræsentation – Association E...
- NB29:45 Natur-Videnskaberne. NNatur-Vi...
- NB29:46 Det Ubetingedes Nat. Msk.Menne...
- NB29:47 Christendommen forener ikke Ms...
- NB29:48 Det Officielle. Intet, Intet, ...
- NB29:49 Surrogat; Besynderlige Surroga...
- NB29:50 Samfundet antager ikke blot, s...
- NB29:51 Menneske-Ædere. Vi leve jo rig...
- NB29:52 Det Officielle. Intet, Intet, ...
- NB29:53 Hemmeligheden. Χstd.Christendo...
- NB29:54 Sandheds-Vidnet og Løgnerne. ....
- NB29:55 ... Forgjeves raaber ΧstusChri...
- NB29:56 Præst i Statskirke Men, siger ...
- NB29:57 Protestantisk Opfindelse. Præs...
- NB29:58 En Vanskelighed med det nye Te...
- NB29:59 O, Luther Luther; Du har dog e...
- NB29:60 »Vogter Eder for Dem, som gaae...
- NB29:61 Vor Afstand fra det nye Testam...
- NB29:62 Docendo discimus. Fortræffelig...
- NB29:63 Er Moralen ikke ligesom Astrol...
- NB29:64 FremgangA i Aarene. Der gives ...
- NB29:65 MskMenneske-Slægten. Det gaaer...
- NB29:66 Min Gud, min Gud hvi haver Du ...
- NB29:67 Luc: 14. Slutningen. Slutninge...
- NB29:68 Vi komme Alle med. Nogle ere m...
- NB29:69 Dobbelt Nivellering. eller en ...
- NB29:70 Tidsalderens Fordærvethed. Det...
- NB29:71 Genie – Talent. Talentet range...
- NB29:72 Vrøvlet. Vrøvlet skulde man sy...
- NB29:73 Et Billede paa Troen. Da i vor...
- NB29:74 De smaae Børn. Man lægge dog v...
- NB29:75 De Flestes Christendom bestaae...
- NB29:76 Mit offentlige Livs Collision....
- NB29:77 Christendommen er for den nuvæ...
- NB29:78 Luther. Men er det dog egl.ege...
- NB29:79 Det sande Sammenhæng. Χstd.Chr...
- NB29:80 Protestantismen. Endog i sine ...
- NB29:81 Maalestokken for det at være M...
- NB29:82 Usle Tid. .... Adskillige Offr...
- NB29:83 Jesus og Judas. Hvis jeg et Øi...
- NB29:84 Om mig selv. Blandt de Forskje...
- NB29:85 Tilbagetoget. Det er en Retira...
- NB29:86 Hvordan Sagen staaer. Bag ved ...
- NB29:87 Min Opgave er saaledes nye, at...
- NB29:88 Den egl.egentligPlebs er kjend...
- NB29:89 Loven – Evangeliet. I det nye ...
- NB29:90 Christendom – Jødedom. Jødedom...
- NB29:91 Denne redelige Verden. Det er ...
- NB29:92 Vor Tids Christendom. I det ny...
- NB29:93 Berlingske Tidendes Anmeldelse...
- NB29:94 Christendommen i det nye Testa...
- NB29:95 11. Journalen NB29, s. 173. Be...
- NB29:96 Klogskab – og Klogskab. Tænk e...
- NB29:97 En ved Klogskab demoraliseret ...
- NB29:98 Et i en vis Forstand sandt Ord...
- NB29:99 Hyklerie er dog som uadskillel...
- NB29:100 Protestantismen især det Grund...
- NB29:101 Ægteskabet. Det er afgjørende ...
- NB29:102 Jødedom – Χstd.Christendom Det...
- NB29:103 At fornegte Gud med Gjerninger...
- NB29:104 Det nye Testamente. Det som gj...
- NB29:105 Saaledes kunde maaskee En tænk...
- NB29:106 Christenheden. Det kan man a p...
- NB29:107 Christendommen Med en Skarpsyn...
- NB29:108 Efterfølgelse. ΧstusChristus k...
- NB29:109 Offer. Christus er det eneste ...
- NB29:110 Falsk Interesse. Naar man tage...
- NB29:111 Christendommens Fjender. Det e...
- NB29:112 En Præst; min Sag. Lad mig tæn...
- NB29:113 Qvinden. Hvad Assessoren i and...
- NB29:114 Arthur Schopenhauer. Som man i...
- NB29:115 Protestantismen i Danmark. I D...
- NB29:116 Nittengryneriet. Det der farli...
- NB29:117 »Christenhed« – Verdens Frelse...
- NB29:118 Et christent Folk. Med denne S...
Alle forekomster
XI1A89 Præke-Selvmodsigelse.
For, som det hedder, at vinde Mskene for Χstd, vil man indynde det for dem, lokke dem til det o: s: v:
Man fremstiller fE Selvfornegtelse og saa siger Præsten: det er saa saligt, o, saa saligt, vi[d]ste Du hvor saligt det er, da vilde Du hvert Øieblik ene hige der efter o: s: v:
Menigheden sidder nu [og] hører 72 til, de Fleste vel som i Theater ell. som man hører en ►Declamator.
Men sæt nu der var en dog alvorligere Mand tilstede, som sagde til sig selv: saa vil jeg virkelig ogsaa begynde derpaa, og nu, idag.
Han gjør det; og hvad skeer? Det skeer, at han opdager, hvad Sandhed er, at det ingenlunde ⓘ just erjust er] , først skrevet just, saadan saa saligt – men uhyre smerteligt. Og hvad saa? Saa ►bliver han modbydelig mod Præstens Løgne, og taber ganske Lysten.
Nei, man skal sige hvad Sandhed er, at det er uhyre smerteligt – just det giver Mod og Udholdenhed.
73»Ja, men man afskrækker« ja, man afskrækker Dem, som kun vil ►Slikkerie – men De komme alligevel aldrig ind i Χstd.
Dog Sandheden er: »Præsten« vil helst er bedst tjent med, at det Hele bliver ved Slikkerie, at han er bedst tjent med at gjøre sig uundværlig for Msk. ved at tillave Χstd. som Slikkerie og saa forvænne Msk. til ikke at kunne undvære »Præstens Slikkerie«.