Kierkegaard, Søren Journalen NB29

Qvinden.


Hvad 👤Assessoren i anden Deel af 📖 Enten – Eller paa sin Maade siger om Qvinden, er som man kunde vente det af en Ægtemand, der ethisk begeistret forfægter Ægteskabet.

Qvinden kunde man kalde »Lysten til Livet.« I Manden er vistnok Lysten til Livet; men han er væsentligen lagt an paa at være Aand, og dersom han var ene, ene overladt til sig selv, saa vilde han (her har 👤Assessoren Ret) han vilde ikke vide, hvorledes han skulde fange den Sag an, og han vilde aldrig ret komme til at begynde derpaa.

Men da viser »Lysten til Livet«, som ubestemt er i ham, den viser sig uden for ham i en anden Skikkelse, i Skikkelse af Qvinden, som er Lysten til Livet: og nu vaagner Livslysten.

Saaledes bliver der ogsaa meget sandt i det »👤Forføreren« (i »Stadierne«) siger om at Qvinden er Lokkemad. Og hvad der kunde synes underlig det er dog saaledes, just hvad der gjør Forføreren saa dæmonisk, og hvorfor ikke let nogen Digter kunde udstyre en saadan Skikkelse, er, at han i Viden raader over hele den christelige Askeses Anskuelse af Qvinden – kun at han praktiserer paa sin Maade. Han har Viden tilfælleds med Asketen, Eremiten; men de svinge yderst forskjelligt af fra deres Viden.