Indhold
- NB17:1 etiket på bindets forside NB17...
- NB17:2 Om mig selv på forpermens inde...
- NB17:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB17:4 Det Absurde p. pagina 17 Guds ...
- NB17:5 Det er en egen Art Vanskelighe...
- NB17:6 Om mig selv. See det kalder ma...
- NB17:7 R. N.s Ulykke er dog egl.egent...
- NB17:8 Den nuværende Prædiken er i Al...
- NB17:9 Saaledes vil Χstd.Christendomm...
- NB17:10 Tænk blot dette sammen: den uh...
- NB17:11 Den, der virkelig fatter sin U...
- NB17:12 .... Alene det i Samtidigheden...
- NB17:13 Om mig selv. Forunderligt naar...
- NB17:14 Om mig selv. Dette er just det...
- NB17:15 I Grunden er der noget meget C...
- NB17:16 Om mig selv. Forunderlige Coll...
- NB17:17 Anfægtelse. Som det kan hændeh...
- NB17:18 Et Exempel (som ogsaaArndt anf...
- NB17:19 Det Absurde. Den umiddelbart T...
- NB17:20 Ulykken for Christendommen i C...
- NB17:21 En Bemærkning angaaende Noget ...
- NB17:22 Et Exempel paa Tro, hvor det g...
- NB17:23 Min besynderlige Situation i F...
- NB17:24 Thema til en Fredags-Tale. Ved...
- NB17:25 Socrates. Det er dog klart, at...
- NB17:26 Dag-Pressen Dag-Pressen er det...
- NB17:27 Digterisk Replik. Væmmeligste ...
- NB17:28 Om Theophilus Nicolaus. See de...
- NB17:29 Guds udvalgte Redskaber. Hvorl...
- NB17:30 Har en Christen Lov til at bru...
- NB17:31 Er der ikke eten nødvendigt Fo...
- NB17:32 Goldschmidt. Fraseet 1) at det...
- NB17:33 Socrates – Χstd.Christendom Og...
- NB17:34 En besynderlig ironisk Udmærke...
- NB17:35 Plato. Er det dog ikke mærkeli...
- NB17:36 Omvendtheden. Det Christelige:...
- NB17:37 Uden just at smigre mig selv, ...
- NB17:38 Om den Mishandling jeg har lid...
- NB17:39 At have Ret mod en Samtid, der...
- NB17:40 Psyche vilde ikke nøies med at...
- NB17:41 Som jeg her har sagt det: hvor...
- NB17:42 Replik til de Samtidige Lidt B...
- NB17:43 Χstd. Christendom vil gjøre Ev...
- NB17:44 Mit Forhold til de Samtidige. ...
- NB17:45 Om mig selv personligt. Msklig...
- NB17:46 Angaaende Goldschmidt. Der er ...
- NB17:47 Misforstaaelsen i min Situatio...
- NB17:48 Verdens-Svinget. Som jeg i sid...
- NB17:49 Mit Forhold iSamtiden,forsaavi...
- NB17:50 Conflicten mellem »Forstand« o...
- NB17:51 Replik om mig selv. Sandt nok,...
- NB17:52 Jeg var villig til som Ligeman...
- NB17:53 Maaskee har jeg ogsaa gjort Ur...
- NB17:54 Indre Replik. Igaar var jeg el...
- NB17:55 Blandt Andet derfor er det at ...
- NB17:56 O, det er dog saa vanskeligt a...
- NB17:57 ..... Saa synes man, at den og...
- NB17:58 Lær Du mig o, Gud, at jeg ikke...
- NB17:59 Replik. O, rædsom Dyb af Forvi...
- NB17:60 Dag-Pressen. I Forhold til enh...
- NB17:61 6. Journalen NB17, s. [106]-10...
- NB17:62 Der gives Tilfælde, hvor den l...
- NB17:63 Og denne grændseløst opsvulmed...
- NB17:64 Om mig selv. Forunderligt nok....
- NB17:65 Vist og sandt er det, hvad jeg...
- NB17:66 Den Distinction som jeg har me...
- NB17:67 ... O, alene denne Lidelse: at...
- NB17:68 Det er et evigt Billede paa de...
- NB17:69 Maalestokken for hvad et MskMe...
- NB17:70 At indlade sig med Gud, virkel...
- NB17:71 7. Journalen NB17, s. 127, med...
- NB17:72 Med Tanken om Døden som nær fo...
- NB17:73 .... Jeg har meent, at det hør...
- NB17:74 Christenheden. See det er igje...
- NB17:75 Det er meget godt sagt i Rouss...
- NB17:76 8. Journalen NB17, s. [140]-14...
- NB17:77 O, det er saa sandt, saa sandt...
- NB17:78 Om Nielsen. At N. var og er de...
- NB17:79 Det er psychologisk dybt, en R...
- NB17:80 Den Religieuse. O, at Du, Herr...
- NB17:81 R. Nielsen. Jeg skrev N. en Bi...
- NB17:82 Stoicisme – og mit LivΧstdChri...
- NB17:83 Stoicisme. Dette er da forrest...
- NB17:84 Den som skal afgive Maalestokk...
- NB17:85 Naar jeg i Mulighed foredrager...
- NB17:86 Verdens Underfundighedunderfun...
- NB17:87 Jeg deler mit Liv i to Dele. T...
- NB17:88 Forargelse Tag blot dette, at ...
- NB17:89 Det Overordentliges Skjebne. D...
- NB17:90 Publicum. Alle det offentlige ...
- NB17:91 Jeg forstaaer det ikke: at kun...
- NB17:92 Categorie. I Forhold til alt M...
- NB17:93 Om mig selv. Ogsaa det hører d...
- NB17:94 Sandheden. Sandheden er altid ...
- NB17:95 Coterie – og Forening i Ideen....
- NB17:96 Gjennemsnittet af MskerMennesk...
- NB17:97 Enten qvalitativ Fordoblelse, ...
- NB17:98 Jeg læser i denne TidTids Sene...
- NB17:99 Jeg hørte forleden Søndag en t...
- NB17:100 22de Brev af Seneca anfører et...
- NB17:101 9. Journalen NB17, s. [194], m...
- NB17:102 Sagen. Sagen er ganske simpel....
- NB17:103 I 26de Brev af Seneca. Citeret...
- NB17:104 53de Brev af Seneca: »Hvorfor ...
- NB17:105 Om mig selv. Min Skyld mod Sam...
- NB17:106 Peter. Med den Forestilling so...
- NB17:107 See, det er det man vil,vil. m...
- NB17:108 Præster er et utaaleligt Folke...
- NB17:109 Om mig selv. Hvor meget kunde ...
- NB17:110 Christendoms Forkyndelse. Hvil...
- NB17:111 Det Frivillige. Dette er en be...
Alle forekomster
►At 👤N. var og er den eneste Mulighed her har jeg altid sagt. Han har arbeidet med stor Iver, har gode Elementer til virkelig at kunne tjene ⓘ enen] tilføjet Sag; tilbage er han hell. ikke gaaet.
Med min Maalestok og med min Viden om hans Forestilling om Sagen, kunde jeg nu være berettiget til at fordre noget langt Mere; med Ideens Maalestok kunde jeg ogsaa vise, at i Ideen seet er Sagen gaaet tilbage.
O, jeg har kæmpet meget med ⓘ migmig] , først skrevet sig selv paa dette Punkt. Thi, hvis jeg nu gjorde det – er det saa ikke blot Ideens U149taalmodighed. Maa det ikke hænde enhver Sag, at den, idet den begynder at udbredes, gaaer den ideelt tilbage, og har ikke Enhver, der har sat Noget Ideelt ind i Verden, maatte lide dette Veemodige. Tag det Høieste. Dersom Χstus pludselig havde vendt sit Angreb mod Apostlene og sagt: Sagen bliver en anden, naar I fremstille den, den taber, og just derved er det at Flere gaae ind paa ⓘ den –den –] , først skrevet den, hvad saa? ja saa maatte Χstus egl. have undladt at komme til Verden.
Dog hvad mig angaaer hænger saadanne Tanker sammen med den ►min Betragtning, at jeg skulde døe førend Sagen egl. sattes ind. I Tanken om at jeg skulde døe var det jeg vilde sætte 👤N. ind i Sagen – men jeg blev ved at leve.
Dog som overalt jeg lærer 150 uendelig meget.
Men nu maa 👤N. enten drages saa meget stærkere til mig, at han ligefrem benyttes, saa jeg ligefrem siger til ham, hvad jeg mener han i det enkelte Tilfælde skal gjøre (►i 1¾ Aar har jeg nu holdt ud selv at være vidende om hvad han skulde gjøre, men aldrig sagt ham det ligefrem, og saa lidt at see, at det ikke skete) ell. han og jeg maa gjøres saa bestemt friere fra hinanden, at jeg aldrig foranlediges til at bruge min Maalestok, ved hvilken jeg dog kunde gjøre ham Uret og vel har gjort ham Uret. Det Sidste er vistnok indtil videre det Bedste.