Indhold
- NB17:1 etiket på bindets forside NB17...
- NB17:2 Om mig selv på forpermens inde...
- NB17:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB17:4 Det Absurde p. pagina 17 Guds ...
- NB17:5 Det er en egen Art Vanskelighe...
- NB17:6 Om mig selv. See det kalder ma...
- NB17:7 R. N.s Ulykke er dog egl.egent...
- NB17:8 Den nuværende Prædiken er i Al...
- NB17:9 Saaledes vil Χstd.Christendomm...
- NB17:10 Tænk blot dette sammen: den uh...
- NB17:11 Den, der virkelig fatter sin U...
- NB17:12 .... Alene det i Samtidigheden...
- NB17:13 Om mig selv. Forunderligt naar...
- NB17:14 Om mig selv. Dette er just det...
- NB17:15 I Grunden er der noget meget C...
- NB17:16 Om mig selv. Forunderlige Coll...
- NB17:17 Anfægtelse. Som det kan hændeh...
- NB17:18 Et Exempel (som ogsaaArndt anf...
- NB17:19 Det Absurde. Den umiddelbart T...
- NB17:20 Ulykken for Christendommen i C...
- NB17:21 En Bemærkning angaaende Noget ...
- NB17:22 Et Exempel paa Tro, hvor det g...
- NB17:23 Min besynderlige Situation i F...
- NB17:24 Thema til en Fredags-Tale. Ved...
- NB17:25 Socrates. Det er dog klart, at...
- NB17:26 Dag-Pressen Dag-Pressen er det...
- NB17:27 Digterisk Replik. Væmmeligste ...
- NB17:28 Om Theophilus Nicolaus. See de...
- NB17:29 Guds udvalgte Redskaber. Hvorl...
- NB17:30 Har en Christen Lov til at bru...
- NB17:31 Er der ikke eten nødvendigt Fo...
- NB17:32 Goldschmidt. Fraseet 1) at det...
- NB17:33 Socrates – Χstd.Christendom Og...
- NB17:34 En besynderlig ironisk Udmærke...
- NB17:35 Plato. Er det dog ikke mærkeli...
- NB17:36 Omvendtheden. Det Christelige:...
- NB17:37 Uden just at smigre mig selv, ...
- NB17:38 Om den Mishandling jeg har lid...
- NB17:39 At have Ret mod en Samtid, der...
- NB17:40 Psyche vilde ikke nøies med at...
- NB17:41 Som jeg her har sagt det: hvor...
- NB17:42 Replik til de Samtidige Lidt B...
- NB17:43 Χstd. Christendom vil gjøre Ev...
- NB17:44 Mit Forhold til de Samtidige. ...
- NB17:45 Om mig selv personligt. Msklig...
- NB17:46 Angaaende Goldschmidt. Der er ...
- NB17:47 Misforstaaelsen i min Situatio...
- NB17:48 Verdens-Svinget. Som jeg i sid...
- NB17:49 Mit Forhold iSamtiden,forsaavi...
- NB17:50 Conflicten mellem »Forstand« o...
- NB17:51 Replik om mig selv. Sandt nok,...
- NB17:52 Jeg var villig til som Ligeman...
- NB17:53 Maaskee har jeg ogsaa gjort Ur...
- NB17:54 Indre Replik. Igaar var jeg el...
- NB17:55 Blandt Andet derfor er det at ...
- NB17:56 O, det er dog saa vanskeligt a...
- NB17:57 ..... Saa synes man, at den og...
- NB17:58 Lær Du mig o, Gud, at jeg ikke...
- NB17:59 Replik. O, rædsom Dyb af Forvi...
- NB17:60 Dag-Pressen. I Forhold til enh...
- NB17:61 6. Journalen NB17, s. [106]-10...
- NB17:62 Der gives Tilfælde, hvor den l...
- NB17:63 Og denne grændseløst opsvulmed...
- NB17:64 Om mig selv. Forunderligt nok....
- NB17:65 Vist og sandt er det, hvad jeg...
- NB17:66 Den Distinction som jeg har me...
- NB17:67 ... O, alene denne Lidelse: at...
- NB17:68 Det er et evigt Billede paa de...
- NB17:69 Maalestokken for hvad et MskMe...
- NB17:70 At indlade sig med Gud, virkel...
- NB17:71 7. Journalen NB17, s. 127, med...
- NB17:72 Med Tanken om Døden som nær fo...
- NB17:73 .... Jeg har meent, at det hør...
- NB17:74 Christenheden. See det er igje...
- NB17:75 Det er meget godt sagt i Rouss...
- NB17:76 8. Journalen NB17, s. [140]-14...
- NB17:77 O, det er saa sandt, saa sandt...
- NB17:78 Om Nielsen. At N. var og er de...
- NB17:79 Det er psychologisk dybt, en R...
- NB17:80 Den Religieuse. O, at Du, Herr...
- NB17:81 R. Nielsen. Jeg skrev N. en Bi...
- NB17:82 Stoicisme – og mit LivΧstdChri...
- NB17:83 Stoicisme. Dette er da forrest...
- NB17:84 Den som skal afgive Maalestokk...
- NB17:85 Naar jeg i Mulighed foredrager...
- NB17:86 Verdens Underfundighedunderfun...
- NB17:87 Jeg deler mit Liv i to Dele. T...
- NB17:88 Forargelse Tag blot dette, at ...
- NB17:89 Det Overordentliges Skjebne. D...
- NB17:90 Publicum. Alle det offentlige ...
- NB17:91 Jeg forstaaer det ikke: at kun...
- NB17:92 Categorie. I Forhold til alt M...
- NB17:93 Om mig selv. Ogsaa det hører d...
- NB17:94 Sandheden. Sandheden er altid ...
- NB17:95 Coterie – og Forening i Ideen....
- NB17:96 Gjennemsnittet af MskerMennesk...
- NB17:97 Enten qvalitativ Fordoblelse, ...
- NB17:98 Jeg læser i denne TidTids Sene...
- NB17:99 Jeg hørte forleden Søndag en t...
- NB17:100 22de Brev af Seneca anfører et...
- NB17:101 9. Journalen NB17, s. [194], m...
- NB17:102 Sagen. Sagen er ganske simpel....
- NB17:103 I 26de Brev af Seneca. Citeret...
- NB17:104 53de Brev af Seneca: »Hvorfor ...
- NB17:105 Om mig selv. Min Skyld mod Sam...
- NB17:106 Peter. Med den Forestilling so...
- NB17:107 See, det er det man vil,vil. m...
- NB17:108 Præster er et utaaleligt Folke...
- NB17:109 Om mig selv. Hvor meget kunde ...
- NB17:110 Christendoms Forkyndelse. Hvil...
- NB17:111 Det Frivillige. Dette er en be...
Alle forekomster
40 X2A603 Har en Christen Lov til at bruge Klogskab, undtagen i omvendt Forstand, ikke for at gjøre sig Livet let, men for at gjøre sig det tungt, ikke for at undgaae Fare, men for at komme ud i den?
Antaget (som det objektivt hedder) at Χstd. er en Lære, altsaa en Sum af Læresætninger. Det er nu aabenbart, at dette Samme kan siges paa mange forskjellige Maader ⓘ og og] , først skrevet blandt an dog qua Lære blive det Samme; Forskjellen kan fE være at En (ved Hjælp af sit hvorledes han siger det) gjør glimrende Lykke, en Anden (ved Hjælp af sit hvorledes han siger det Samme) bliver forfulgt: er det saa det Samme, den samme Χstd, har en Christen Lov til at bruge sin Klogskab i Retning af det 41 første hvorledes?
Anm Man seer forresten her, hvor taabeligt det er, at kalde Χstd en Lære, thi saa var den Forskjel om den Ene gjør Lykke ved at forkynde det Samme, den Anden maa lide for det, saa var den Forskjel aldeles uvæsentlig, naar det virkelig var det Samme, de sagde. Saaledes fE i Forhold til ►👤Platos Philosophie, naar der ⓘ ToTo] , < to virkelig forkynde den lige sand, saa er det, at den ene bruger sin Kløgt til tillige at gjøre Lykke, den Anden foragter denne Kløgt og bliver forfulgt: denne Forskjel er væsentlig ligegyldig.
Men Χstd. er ingen Lære [den] er en Existents-Meddelelse.