Indhold
- NB17:1 etiket på bindets forside NB17...
- NB17:2 Om mig selv på forpermens inde...
- NB17:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB17:4 Det Absurde p. pagina 17 Guds ...
- NB17:5 Det er en egen Art Vanskelighe...
- NB17:6 Om mig selv. See det kalder ma...
- NB17:7 R. N.s Ulykke er dog egl.egent...
- NB17:8 Den nuværende Prædiken er i Al...
- NB17:9 Saaledes vil Χstd.Christendomm...
- NB17:10 Tænk blot dette sammen: den uh...
- NB17:11 Den, der virkelig fatter sin U...
- NB17:12 .... Alene det i Samtidigheden...
- NB17:13 Om mig selv. Forunderligt naar...
- NB17:14 Om mig selv. Dette er just det...
- NB17:15 I Grunden er der noget meget C...
- NB17:16 Om mig selv. Forunderlige Coll...
- NB17:17 Anfægtelse. Som det kan hændeh...
- NB17:18 Et Exempel (som ogsaaArndt anf...
- NB17:19 Det Absurde. Den umiddelbart T...
- NB17:20 Ulykken for Christendommen i C...
- NB17:21 En Bemærkning angaaende Noget ...
- NB17:22 Et Exempel paa Tro, hvor det g...
- NB17:23 Min besynderlige Situation i F...
- NB17:24 Thema til en Fredags-Tale. Ved...
- NB17:25 Socrates. Det er dog klart, at...
- NB17:26 Dag-Pressen Dag-Pressen er det...
- NB17:27 Digterisk Replik. Væmmeligste ...
- NB17:28 Om Theophilus Nicolaus. See de...
- NB17:29 Guds udvalgte Redskaber. Hvorl...
- NB17:30 Har en Christen Lov til at bru...
- NB17:31 Er der ikke eten nødvendigt Fo...
- NB17:32 Goldschmidt. Fraseet 1) at det...
- NB17:33 Socrates – Χstd.Christendom Og...
- NB17:34 En besynderlig ironisk Udmærke...
- NB17:35 Plato. Er det dog ikke mærkeli...
- NB17:36 Omvendtheden. Det Christelige:...
- NB17:37 Uden just at smigre mig selv, ...
- NB17:38 Om den Mishandling jeg har lid...
- NB17:39 At have Ret mod en Samtid, der...
- NB17:40 Psyche vilde ikke nøies med at...
- NB17:41 Som jeg her har sagt det: hvor...
- NB17:42 Replik til de Samtidige Lidt B...
- NB17:43 Χstd. Christendom vil gjøre Ev...
- NB17:44 Mit Forhold til de Samtidige. ...
- NB17:45 Om mig selv personligt. Msklig...
- NB17:46 Angaaende Goldschmidt. Der er ...
- NB17:47 Misforstaaelsen i min Situatio...
- NB17:48 Verdens-Svinget. Som jeg i sid...
- NB17:49 Mit Forhold iSamtiden,forsaavi...
- NB17:50 Conflicten mellem »Forstand« o...
- NB17:51 Replik om mig selv. Sandt nok,...
- NB17:52 Jeg var villig til som Ligeman...
- NB17:53 Maaskee har jeg ogsaa gjort Ur...
- NB17:54 Indre Replik. Igaar var jeg el...
- NB17:55 Blandt Andet derfor er det at ...
- NB17:56 O, det er dog saa vanskeligt a...
- NB17:57 ..... Saa synes man, at den og...
- NB17:58 Lær Du mig o, Gud, at jeg ikke...
- NB17:59 Replik. O, rædsom Dyb af Forvi...
- NB17:60 Dag-Pressen. I Forhold til enh...
- NB17:61 6. Journalen NB17, s. [106]-10...
- NB17:62 Der gives Tilfælde, hvor den l...
- NB17:63 Og denne grændseløst opsvulmed...
- NB17:64 Om mig selv. Forunderligt nok....
- NB17:65 Vist og sandt er det, hvad jeg...
- NB17:66 Den Distinction som jeg har me...
- NB17:67 ... O, alene denne Lidelse: at...
- NB17:68 Det er et evigt Billede paa de...
- NB17:69 Maalestokken for hvad et MskMe...
- NB17:70 At indlade sig med Gud, virkel...
- NB17:71 7. Journalen NB17, s. 127, med...
- NB17:72 Med Tanken om Døden som nær fo...
- NB17:73 .... Jeg har meent, at det hør...
- NB17:74 Christenheden. See det er igje...
- NB17:75 Det er meget godt sagt i Rouss...
- NB17:76 8. Journalen NB17, s. [140]-14...
- NB17:77 O, det er saa sandt, saa sandt...
- NB17:78 Om Nielsen. At N. var og er de...
- NB17:79 Det er psychologisk dybt, en R...
- NB17:80 Den Religieuse. O, at Du, Herr...
- NB17:81 R. Nielsen. Jeg skrev N. en Bi...
- NB17:82 Stoicisme – og mit LivΧstdChri...
- NB17:83 Stoicisme. Dette er da forrest...
- NB17:84 Den som skal afgive Maalestokk...
- NB17:85 Naar jeg i Mulighed foredrager...
- NB17:86 Verdens Underfundighedunderfun...
- NB17:87 Jeg deler mit Liv i to Dele. T...
- NB17:88 Forargelse Tag blot dette, at ...
- NB17:89 Det Overordentliges Skjebne. D...
- NB17:90 Publicum. Alle det offentlige ...
- NB17:91 Jeg forstaaer det ikke: at kun...
- NB17:92 Categorie. I Forhold til alt M...
- NB17:93 Om mig selv. Ogsaa det hører d...
- NB17:94 Sandheden. Sandheden er altid ...
- NB17:95 Coterie – og Forening i Ideen....
- NB17:96 Gjennemsnittet af MskerMennesk...
- NB17:97 Enten qvalitativ Fordoblelse, ...
- NB17:98 Jeg læser i denne TidTids Sene...
- NB17:99 Jeg hørte forleden Søndag en t...
- NB17:100 22de Brev af Seneca anfører et...
- NB17:101 9. Journalen NB17, s. [194], m...
- NB17:102 Sagen. Sagen er ganske simpel....
- NB17:103 I 26de Brev af Seneca. Citeret...
- NB17:104 53de Brev af Seneca: »Hvorfor ...
- NB17:105 Om mig selv. Min Skyld mod Sam...
- NB17:106 Peter. Med den Forestilling so...
- NB17:107 See, det er det man vil,vil. m...
- NB17:108 Præster er et utaaleligt Folke...
- NB17:109 Om mig selv. Hvor meget kunde ...
- NB17:110 Christendoms Forkyndelse. Hvil...
- NB17:111 Det Frivillige. Dette er en be...
Alle forekomster
X3A43 Det Frivillige.
Dette er en besynderlig Uklarhed i ►👤Luthers Prædiken over Χsti Fristelse.
👤Luther tager af Evangeliet Anledning til at advare mod de selvvalgte Lidelser. Han siger man skal ikke selv vælge Lidelser, naar Aanden ikke driver En.
Men naar det er, fordi Aanden driver En, saa er det jo dog det Frivillige.
Hvilken er i Henseende til Lidelse Forskjellen mellem det Frivillige og det Ufrivillige? det Ufrivillige er naar Lidelsen er faktisk tilstedeværende uden nogensomhelst min Medvirken. Naar jeg trods alle Anstrengelser for 222 at faae Udkommet, ikke kan faae det: saa er det Ufrivilligt. Naar jeg, som jeg bedst gaaer paa Gaden, bliver overfaldet, saa er det ufrivilligt. Men naar jeg som 👤Luther selv træder vidnende frem, vidnende mod Paven: saa er det Frivilligt, han kunde jo lade det være. ►At sige: at han kunde det ikke anderledes, er meget rigtigt, men er et Spilfægterie, hvis han saaledes vil gjøre Aandens Tilskyndelse identisk med udvortes Nødvendighed.
250Altsaa bliver det Frivillige dog tilbage. Anderledes kan det heller ikke være; gaaer det Frivillige ud, saa er Χstd. afskaffet – hvad den ogsaa er. Med det Frivilliges Forsvinden forsvinder »Anfægtelse«, og med Anfægtelses Forsvinden forsvinder Χstd – som den er forsvundet i ►Χstheden.
Χsti hele Liv er frivillig ⓘ Lidelse,Lidelse,] , først skrevet Lidelse. som hans Komme for at lide er frivillig. Ja selv ►i ⓘ FristelsesFristelses] SKS, Fristelsens Historien og just i det første Tilfælde (i Anledning af hvilken 👤Luther gjør hiin Bemærkning) viser [sig] det Frivillige. Naar jeg hungrer og ikke har Brød er det Ufrivilligt; men har jeg Brød eller har jeg det i min Magt at skaffe Brød og ikke vil benytte det: saa er det Frivilligt –a
✂ a og ►Χstus havde det jo i sin Magt at kunne skaffe Brød. Det Frivillige er Lidelse i Troens Kamp med Gud. Jeg har det i min Magt at unddrage mig, men der er Noget i mig, som siger mig, at det vilde være Gud kjerere, at jeg holdt ud – men dette kan jo ogsaa være Stolthed, kan ogsaa være at ►friste Gud. Listig som Verden er, har den ved Hjælp af at ►urgere det Begreb at friste Gud, afskaffet Χstd.