Uddrag fra Journalen NB16

R. Rothe angriber ... Julius Müller ... forskyldt fra vor Side.« : referat med overs. citat af følgende afsnit i et tillæg til 4. bog, kap. 4 »Der Ursprung der angebornen Sünde«, i 👤Julius Müller Die christliche Lehre von der Sünde ( 100,2) bd. 2, s. 553-561 (heraf s. 554-558 om Rothes angreb); s. 557, hvor Müller skriver »Und in der That scheint Rothe sich dem Gefühl nicht entziehen zu können, daß das Moment der Schuld in der Sünde nicht die starke Seite seiner Ansicht von der Letztern ist. Darum richtet er seine Polemik zugleich gegen die Betonung dieses Momentes in der Dollmetschung unsers sittlichen Abscheus von der Sünde. 'Worauf der rechte Abscheu gegen das Böse beruht, ist ja die objektive Qualität desselben, nicht die subjektive Beziehung des Menschen zu ihm. – Der einzig rechte Haß gegen das Böse ist der, welcher es deßhalb verdammt und verabscheut, weil es böse ist, d. h. weil es im Gegensatz mit Gott und unserm eigenen Wesen steht, und nur deßhalb, nicht aber deßhalb, weil es von unsrer Seite verschuldetes ist,' S. 214. 215.« Sidehenvisningerne er til bd. 2, 1845, i Rothes Theologische Ethik bd. 1-3, 📌Wittenberg 1845-48. Rothe forholder sig både til 1. og 2. udg. af Die christliche Lehre von der Sünde; om udgaverne, 100,2. – R. Rothe: 👤Richard Rothe (1799-1867), ty. luthersk teolog og præst; fra 1823 præst for det preussiske gesandtskab i 📌Rom, fra 1828 prof. i teologi (hhv. NT, dogmatik og praktisk teologi), først ved præsteseminariet i Wittenberg, fra 1837 i 📌Heidelberg, fra 1849 i 📌Bonn og fra 1854 atter i Heidelberg. Påvirket af bl.a. 👤Fr. Schleiermacher, 👤G.W.F. Hegel og teosofiske tænkere formulerede han sin spekulative teologi, der ikke hører under dogmatikken, men under etikken; Theologische Ethik betragtes da også som hans hovedværk og i øvrigt som et klassisk værk i den ty. akademiske kulturprotestantisme.

I trykt udgave: Bind 23 side 114 linje 2