Indhold
- NB15:1 NB15. etiket på bindets forsid...
- NB15:2 1. Journalen NB15, forpermens ...
- NB15:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB15:4 Forargelses Mulighed og »den E...
- NB15:5 Thema til en Prædiken: Ordets ...
- NB15:6 Proportioner. Luther siger rig...
- NB15:7 Orthodoxe som Grundtvigianerne...
- NB15:8 Som det historiskHistorisk er ...
- NB15:9 Grundtvigianerne strede saaled...
- NB15:10 Den Maade, paa hvilken Peter v...
- NB15:11 At forstaae mig faaer jeg dog ...
- NB15:12 Med »Intet« begynder Systemet,...
- NB15:13 Der er saa ofte talt om det St...
- NB15:14 Bøn Fader i Himlene! O, Du, de...
- NB15:15 Bøn Herre Jesus Christus! Et h...
- NB15:16 Bøn. Kun i et skrøbeligt Lærka...
- NB15:17 Titlen: Et Bidrag til Christen...
- NB15:18 Luc: 24, 28 »... og Han lodsom...
- NB15:19 At blive ædrue! Christeligt ta...
- NB15:20 Det Frygtelige, man, naar man ...
- NB15:21 Det er en ypperlig Comentar af...
- NB15:22 Sand Religieusitet kan ikke da...
- NB15:23 Veemodigt at have det Blik som...
- NB15:24 Hugo de Sct. Victore. Ligelede...
- NB15:25 Det er en rigtig Sætning af Hu...
- NB15:26 I Grunden beroer dog al Forsta...
- NB15:27 Det var aabenbart et Moment me...
- NB15:28 Altid det Samme. For nogle faa...
- NB15:29 Aldrig er det Onde, Middelmaad...
- NB15:30 Angaaende Artiklen af Frater T...
- NB15:31 Evangeliet siger: søger først ...
- NB15:32 Det er dog ganske klart, at de...
- NB15:33 Det »Slægten« tenderer til, er...
- NB15:34 Siden Visby er faldet igjennem...
- NB15:35 I Prædiken over Epistelen paa ...
- NB15:36 Ved Transfigurationen var Mose...
- NB15:37 Angaaende en Yttring af Anti-C...
- NB15:38 Christus vedblev da indirecte ...
- NB15:39 Det er meget godt sagt af Rich...
- NB15:40 Det Dialektiske i mit polemisk...
- NB15:41 Ogsaa det er en Tagen-forfænge...
- NB15:42 Betingelsen for et MskesMennes...
- NB15:43 Kunde benyttes til en Tale. De...
- NB15:44 Det er ypperligt sagt af Richa...
- NB15:45 Det er et mærkeligt Ordspil de...
- NB15:46 Om min »Heterogenitet« Vistnok...
- NB15:47 Angaaende de Par Sider som paa...
- NB15:48 See det er en Situation i »Chr...
- NB15:49 Angaaende Udgivelsen af et Par...
- NB15:50 Ogsaa Dette er da en mig ufork...
- NB15:51 Der tales for at forsvare Kuns...
- NB15:52 Man forstaaer ikke blot ikke m...
- NB15:53 At det da aldrig kan falde en ...
- NB15:54 Vor Tids Afgud, Tyran er: »Mæn...
- NB15:55 »Angest« er dog egl.egentlig i...
- NB15:56 Stilling er catastrophisk stil...
- NB15:57 Dette er jo som en Analogie ti...
- NB15:58 Det er smukt sagt af Lavater i...
- NB15:59 Forargelses Mulighed – den Enk...
- NB15:60 Forskjellen mellem »Mængde« »P...
- NB15:61 Man forstaaer Alt politisk (ud...
- NB15:62 2. Journalen NB15, s. 84. Midt...
- NB15:63 To Lapper som laae ved »Fra Hø...
- NB15:64 Ved Christendommen er Alt ført...
- NB15:65 Det farlige er at leve i Tider...
- NB15:66 Virkelig Selvfordoblelse uden ...
- NB15:67 Jo Meremere et MskMenneske, væ...
- NB15:68 O, det er dog en frygtelig qva...
- NB15:69 Min Forfatter-Virksomheds Bety...
- NB15:70 Hvor uendelig dybt er dog ikke...
- NB15:71 See ogsaa i denne Henseende bl...
- NB15:72 Ogsaa et Exempel paa Dialektik...
- NB15:73 Det er et ypperligt Svar af Ju...
- NB15:74 Det er dog et mærkeligtOrd, hv...
- NB15:75 Dialektik i Retning af at bliv...
- NB15:76 At »den Enkelte« er Sandheden ...
- NB15:77 R. N. har dog vistnok egl.egen...
- NB15:78 Det er dog en Lykke, eten ubes...
- NB15:79 Det er smukt sagt af Petrarca:...
- NB15:80 Det er da ogsaa en taabelig (o...
- NB15:81 Det er dog en synderlig Misfor...
- NB15:82 I en sædelig Opløsnings-Tid so...
- NB15:83 er egl.egentlig, at Religieusi...
- NB15:84 O, hvilken uendelig Forskjel: ...
- NB15:85 Ved den ideligeBalloteren vil ...
- NB15:86 En Indvending mod Χstd.Christe...
- NB15:87 Deri er selv den udvalgte Apos...
- NB15:88 Jeg erindrer i en af Mynsters ...
- NB15:89 I Grunden lever de Fleste i Fo...
- NB15:90 Vilde Nogen sige: »ja, Du kan ...
- NB15:91 1ste Deel p.pagina 350 o: fl.o...
- NB15:92 Det Kloge – det Gode og Sande....
- NB15:93 3. Journalen NB15, s. 149. Ned...
- NB15:94 Mod mange Sindslidelser maa de...
- NB15:95 Nu vil da Lic.Licentiat Lind h...
- NB15:96 I lange, lange Tider trættede ...
- NB15:97 Speculation – Tro. Speculation...
- NB15:98 En egen Vanskelighed ved mit L...
- NB15:99 Hvad er saa Tungest: at henret...
- NB15:100 Der er noget saare betegnende ...
- NB15:101 Det er et ypperligt lille Part...
- NB15:102 Det er ogsaa rigtigt, hvad J. ...
- NB15:103 »Videnskab«. – Det Existentiel...
- NB15:104 Min Ulykke i Samtiden, hvorfor...
- NB15:105 Det er nemt nok for at forsvar...
- NB15:106 Det at jeg bestandig gaaer bag...
- NB15:107 Ja, det er sandt, hvor satiris...
- NB15:108 Det er dog en forhærdet Blødag...
- NB15:109 Spørgsmaalet i Forhold til Χst...
- NB15:110 Tro – Beviset. En, der som For...
- NB15:111 Luther var dog ingen Dialektik...
- NB15:112 Socrates er egl.egentlig Marty...
- NB15:113 Angaaende Udgivelsen af »Regns...
- NB15:114 Den Hellig-Aand. D.DenH-A.Hell...
- NB15:115 »Christenheden« Dette er det u...
- NB15:116 Den farligste Situation form e...
- NB15:117 Ogsaa saaledes seer man, hvor ...
- NB15:118 Forskjellen mell.mellem en Hed...
- NB15:119 Istedetfor al denne Præstesnak...
- NB15:120 Concordieformeleno: s: v:og sa...
- NB15:121 Min Trang til Χstd.Christendom...
- NB15:122 4. Journalen NB15, s. 203, med...
- NB15:123 Saaledes kom Χstd.Christendom ...
- NB15:124 Proportioner. I disse Tider er...
- NB15:125 Digterisk Replik af en Individ...
- NB15:126 Feilen ved Meget af Det, Midde...
- NB15:127 Goethe fremstiller altid sine ...
- NB15:128 Hvad og – Hvorledes. Forskjell...
- NB15:129 Rom 7. Den strengeste Dom over...
- NB15:130 (løs seddel indlagt ved s. [14...
Alle forekomster
X2A410 [a] ►👤R. N. har dog ►vistnok egl. gjort Begyndelsen i egoistisk og ⓘ kløgtigkløgtig] , først skrevet kl Intention. Han har senere ofte maatte tilstaae, at han ansaae det for den egl. Vanskelighed, at 53 slippe mig forbi. Lykkedes det, saa var det altsaa hans Mening: støttet ved mig, skjult, halvt forstaaende min Stræben, at ►gesticulere i Verden a la mig. O, sørgelige Klogskab! Oprigtigt, jeg har engang selv troet, at det vilde lykkes ham, 113hvor indigneret jeg end var derover.
✂ [a] 👤R. Nielsen.
Men der er skeet noget ganske Andet. Jeg har tiet – ►men saa har Omverdenen paataget sig at tvinge ham tilbage paa mig. Det var for en verdslig Kløgt en fatal ►Contra-Kugle.
Sagen er, jeg troede at jeg var, som jeg ogsaa er, Gjenstand for Misundelse; derfor troede jeg virkelig ⓘ ogsaa et Øieblik, atogsaa et Øieblik, at] , ændret fra ogsaa, at 👤R. Nielsens Bedrag kunde lykkes ham. Men jeg vidste dog ogsaa, at i Grunden har man i det Inderste en uhyre Forestilling om mig. Nu skete det, at just ►Det, at 👤R. N. ogsaa saadan vilde være en Mag. 👤K. (om man end ingenlunde anede, hvor bedragerisk denne Taktik var mod mig) just det, gav Anledning til, at Misundelsen rykkede ⓘ lidtlidt] , først skrevet lidt ud ⓘ udud] , først skrevet m med Sandheden om mig.
Dog har jeg ingenlunde opgivet 👤R. N. Det er ikke saa let: 114 fra ►endelig Forstand at danne Overgang til Idee-Tjeneste.
Han kan endnu bestandigt bringe Sandhed ind i sin Stilling. Han kan indfrie sin Begyndelse, tilstaae, at han egl. har meent, saadan at kunne tage dette nye Standpunkt til Indtægt som andre videnskabelige iforveien; men at han, jo mere han kom ind i Sagen, indsaae, at den tog ham, ja dømte ham, at han egl. havde begyndt med at ►tage Sagen forfængeligt.
Men noget anstrænget er han; og hvad er Grunden? Aabenbart den, at jordisk og verdslig Forstandighed sidder temmelig fast i ham, og han her ►er kommet i Kast med Noget, der næsten kunde gjøre ham ⓘ gal,gal,] , først skrevet gal. fordi hans Klogskab ikke kan magte det.
Det er muligt, at han nu er paa en bedre Vei; thi nu 115kan jeg dog stundom mærke paa ham, at det er blevet ham tydeligere, at han har grebet feil, ►item at jeg længst har seet det. I Begyndelsen smertede det mig dybt, at see et saadant Bedrag lige for Næsen af mig, medens jeg dog, ►langsom til at dømme og i gudfrygtig ►Paaholdenhed,ⓘ taugtaug] , først skrevet maatte og sinkedes.