Indhold
- NB15:1 NB15. etiket på bindets forsid...
- NB15:2 1. Journalen NB15, forpermens ...
- NB15:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB15:4 Forargelses Mulighed og »den E...
- NB15:5 Thema til en Prædiken: Ordets ...
- NB15:6 Proportioner. Luther siger rig...
- NB15:7 Orthodoxe som Grundtvigianerne...
- NB15:8 Som det historiskHistorisk er ...
- NB15:9 Grundtvigianerne strede saaled...
- NB15:10 Den Maade, paa hvilken Peter v...
- NB15:11 At forstaae mig faaer jeg dog ...
- NB15:12 Med »Intet« begynder Systemet,...
- NB15:13 Der er saa ofte talt om det St...
- NB15:14 Bøn Fader i Himlene! O, Du, de...
- NB15:15 Bøn Herre Jesus Christus! Et h...
- NB15:16 Bøn. Kun i et skrøbeligt Lærka...
- NB15:17 Titlen: Et Bidrag til Christen...
- NB15:18 Luc: 24, 28 »... og Han lodsom...
- NB15:19 At blive ædrue! Christeligt ta...
- NB15:20 Det Frygtelige, man, naar man ...
- NB15:21 Det er en ypperlig Comentar af...
- NB15:22 Sand Religieusitet kan ikke da...
- NB15:23 Veemodigt at have det Blik som...
- NB15:24 Hugo de Sct. Victore. Ligelede...
- NB15:25 Det er en rigtig Sætning af Hu...
- NB15:26 I Grunden beroer dog al Forsta...
- NB15:27 Det var aabenbart et Moment me...
- NB15:28 Altid det Samme. For nogle faa...
- NB15:29 Aldrig er det Onde, Middelmaad...
- NB15:30 Angaaende Artiklen af Frater T...
- NB15:31 Evangeliet siger: søger først ...
- NB15:32 Det er dog ganske klart, at de...
- NB15:33 Det »Slægten« tenderer til, er...
- NB15:34 Siden Visby er faldet igjennem...
- NB15:35 I Prædiken over Epistelen paa ...
- NB15:36 Ved Transfigurationen var Mose...
- NB15:37 Angaaende en Yttring af Anti-C...
- NB15:38 Christus vedblev da indirecte ...
- NB15:39 Det er meget godt sagt af Rich...
- NB15:40 Det Dialektiske i mit polemisk...
- NB15:41 Ogsaa det er en Tagen-forfænge...
- NB15:42 Betingelsen for et MskesMennes...
- NB15:43 Kunde benyttes til en Tale. De...
- NB15:44 Det er ypperligt sagt af Richa...
- NB15:45 Det er et mærkeligt Ordspil de...
- NB15:46 Om min »Heterogenitet« Vistnok...
- NB15:47 Angaaende de Par Sider som paa...
- NB15:48 See det er en Situation i »Chr...
- NB15:49 Angaaende Udgivelsen af et Par...
- NB15:50 Ogsaa Dette er da en mig ufork...
- NB15:51 Der tales for at forsvare Kuns...
- NB15:52 Man forstaaer ikke blot ikke m...
- NB15:53 At det da aldrig kan falde en ...
- NB15:54 Vor Tids Afgud, Tyran er: »Mæn...
- NB15:55 »Angest« er dog egl.egentlig i...
- NB15:56 Stilling er catastrophisk stil...
- NB15:57 Dette er jo som en Analogie ti...
- NB15:58 Det er smukt sagt af Lavater i...
- NB15:59 Forargelses Mulighed – den Enk...
- NB15:60 Forskjellen mellem »Mængde« »P...
- NB15:61 Man forstaaer Alt politisk (ud...
- NB15:62 2. Journalen NB15, s. 84. Midt...
- NB15:63 To Lapper som laae ved »Fra Hø...
- NB15:64 Ved Christendommen er Alt ført...
- NB15:65 Det farlige er at leve i Tider...
- NB15:66 Virkelig Selvfordoblelse uden ...
- NB15:67 Jo Meremere et MskMenneske, væ...
- NB15:68 O, det er dog en frygtelig qva...
- NB15:69 Min Forfatter-Virksomheds Bety...
- NB15:70 Hvor uendelig dybt er dog ikke...
- NB15:71 See ogsaa i denne Henseende bl...
- NB15:72 Ogsaa et Exempel paa Dialektik...
- NB15:73 Det er et ypperligt Svar af Ju...
- NB15:74 Det er dog et mærkeligtOrd, hv...
- NB15:75 Dialektik i Retning af at bliv...
- NB15:76 At »den Enkelte« er Sandheden ...
- NB15:77 R. N. har dog vistnok egl.egen...
- NB15:78 Det er dog en Lykke, eten ubes...
- NB15:79 Det er smukt sagt af Petrarca:...
- NB15:80 Det er da ogsaa en taabelig (o...
- NB15:81 Det er dog en synderlig Misfor...
- NB15:82 I en sædelig Opløsnings-Tid so...
- NB15:83 er egl.egentlig, at Religieusi...
- NB15:84 O, hvilken uendelig Forskjel: ...
- NB15:85 Ved den ideligeBalloteren vil ...
- NB15:86 En Indvending mod Χstd.Christe...
- NB15:87 Deri er selv den udvalgte Apos...
- NB15:88 Jeg erindrer i en af Mynsters ...
- NB15:89 I Grunden lever de Fleste i Fo...
- NB15:90 Vilde Nogen sige: »ja, Du kan ...
- NB15:91 1ste Deel p.pagina 350 o: fl.o...
- NB15:92 Det Kloge – det Gode og Sande....
- NB15:93 3. Journalen NB15, s. 149. Ned...
- NB15:94 Mod mange Sindslidelser maa de...
- NB15:95 Nu vil da Lic.Licentiat Lind h...
- NB15:96 I lange, lange Tider trættede ...
- NB15:97 Speculation – Tro. Speculation...
- NB15:98 En egen Vanskelighed ved mit L...
- NB15:99 Hvad er saa Tungest: at henret...
- NB15:100 Der er noget saare betegnende ...
- NB15:101 Det er et ypperligt lille Part...
- NB15:102 Det er ogsaa rigtigt, hvad J. ...
- NB15:103 »Videnskab«. – Det Existentiel...
- NB15:104 Min Ulykke i Samtiden, hvorfor...
- NB15:105 Det er nemt nok for at forsvar...
- NB15:106 Det at jeg bestandig gaaer bag...
- NB15:107 Ja, det er sandt, hvor satiris...
- NB15:108 Det er dog en forhærdet Blødag...
- NB15:109 Spørgsmaalet i Forhold til Χst...
- NB15:110 Tro – Beviset. En, der som For...
- NB15:111 Luther var dog ingen Dialektik...
- NB15:112 Socrates er egl.egentlig Marty...
- NB15:113 Angaaende Udgivelsen af »Regns...
- NB15:114 Den Hellig-Aand. D.DenH-A.Hell...
- NB15:115 »Christenheden« Dette er det u...
- NB15:116 Den farligste Situation form e...
- NB15:117 Ogsaa saaledes seer man, hvor ...
- NB15:118 Forskjellen mell.mellem en Hed...
- NB15:119 Istedetfor al denne Præstesnak...
- NB15:120 Concordieformeleno: s: v:og sa...
- NB15:121 Min Trang til Χstd.Christendom...
- NB15:122 4. Journalen NB15, s. 203, med...
- NB15:123 Saaledes kom Χstd.Christendom ...
- NB15:124 Proportioner. I disse Tider er...
- NB15:125 Digterisk Replik af en Individ...
- NB15:126 Feilen ved Meget af Det, Midde...
- NB15:127 Goethe fremstiller altid sine ...
- NB15:128 Hvad og – Hvorledes. Forskjell...
- NB15:129 Rom 7. Den strengeste Dom over...
- NB15:130 (løs seddel indlagt ved s. [14...
Alle forekomster
X2A350►Det er en ypperlig Comentar af 👤Hugo d. St. Victore til de Ord: Mange ere Kaldede ⓘ FaaeFaae] , < faae Udvalgte. (cfr 👤Helfferich 📖 Mystik 2den Deel p. 319.)
►Historien om 👤Ahasverus, der forskyder Dronningen 👤Vasthi for hendes Stolthed.
Nu giver han Ordre til, at fra hans hele Rige skal der sammenbringes unge, smukke Piger. De skulde føres til Chefen for hans qvindelige Personale. Derpaa smykkes i pragtfulde Klæder; derpaa i 6 Maaneder salves med Balsom og Myrrha, og derpaa med ⓘ andreandre] , først skrevet Andre Spezerier i 6 Maaneder. Saa ⓘ skuldeskulde] , først skrevet skull de forestilles for 26 Kongen, at han kunde vælge Een. ►»Saaledes bleve Mange valgte, for at Een kunde vælges. ... Kongens Tjenere vælge Mange, for at smykke dem; Kongen vælger kun Een for sit Gemak. Det første Valg traf ⓘ Mange efterMange efter] , først skrevet Mange. Kongens Befaling; det andet kun ⓘ EenEen] , < een, efter Kongens Villie.«