Indhold
- NB15:1 NB15. etiket på bindets forsid...
- NB15:2 1. Journalen NB15, forpermens ...
- NB15:3 Angaaende Texter til Fredags-P...
- NB15:4 Forargelses Mulighed og »den E...
- NB15:5 Thema til en Prædiken: Ordets ...
- NB15:6 Proportioner. Luther siger rig...
- NB15:7 Orthodoxe som Grundtvigianerne...
- NB15:8 Som det historiskHistorisk er ...
- NB15:9 Grundtvigianerne strede saaled...
- NB15:10 Den Maade, paa hvilken Peter v...
- NB15:11 At forstaae mig faaer jeg dog ...
- NB15:12 Med »Intet« begynder Systemet,...
- NB15:13 Der er saa ofte talt om det St...
- NB15:14 Bøn Fader i Himlene! O, Du, de...
- NB15:15 Bøn Herre Jesus Christus! Et h...
- NB15:16 Bøn. Kun i et skrøbeligt Lærka...
- NB15:17 Titlen: Et Bidrag til Christen...
- NB15:18 Luc: 24, 28 »... og Han lodsom...
- NB15:19 At blive ædrue! Christeligt ta...
- NB15:20 Det Frygtelige, man, naar man ...
- NB15:21 Det er en ypperlig Comentar af...
- NB15:22 Sand Religieusitet kan ikke da...
- NB15:23 Veemodigt at have det Blik som...
- NB15:24 Hugo de Sct. Victore. Ligelede...
- NB15:25 Det er en rigtig Sætning af Hu...
- NB15:26 I Grunden beroer dog al Forsta...
- NB15:27 Det var aabenbart et Moment me...
- NB15:28 Altid det Samme. For nogle faa...
- NB15:29 Aldrig er det Onde, Middelmaad...
- NB15:30 Angaaende Artiklen af Frater T...
- NB15:31 Evangeliet siger: søger først ...
- NB15:32 Det er dog ganske klart, at de...
- NB15:33 Det »Slægten« tenderer til, er...
- NB15:34 Siden Visby er faldet igjennem...
- NB15:35 I Prædiken over Epistelen paa ...
- NB15:36 Ved Transfigurationen var Mose...
- NB15:37 Angaaende en Yttring af Anti-C...
- NB15:38 Christus vedblev da indirecte ...
- NB15:39 Det er meget godt sagt af Rich...
- NB15:40 Det Dialektiske i mit polemisk...
- NB15:41 Ogsaa det er en Tagen-forfænge...
- NB15:42 Betingelsen for et MskesMennes...
- NB15:43 Kunde benyttes til en Tale. De...
- NB15:44 Det er ypperligt sagt af Richa...
- NB15:45 Det er et mærkeligt Ordspil de...
- NB15:46 Om min »Heterogenitet« Vistnok...
- NB15:47 Angaaende de Par Sider som paa...
- NB15:48 See det er en Situation i »Chr...
- NB15:49 Angaaende Udgivelsen af et Par...
- NB15:50 Ogsaa Dette er da en mig ufork...
- NB15:51 Der tales for at forsvare Kuns...
- NB15:52 Man forstaaer ikke blot ikke m...
- NB15:53 At det da aldrig kan falde en ...
- NB15:54 Vor Tids Afgud, Tyran er: »Mæn...
- NB15:55 »Angest« er dog egl.egentlig i...
- NB15:56 Stilling er catastrophisk stil...
- NB15:57 Dette er jo som en Analogie ti...
- NB15:58 Det er smukt sagt af Lavater i...
- NB15:59 Forargelses Mulighed – den Enk...
- NB15:60 Forskjellen mellem »Mængde« »P...
- NB15:61 Man forstaaer Alt politisk (ud...
- NB15:62 2. Journalen NB15, s. 84. Midt...
- NB15:63 To Lapper som laae ved »Fra Hø...
- NB15:64 Ved Christendommen er Alt ført...
- NB15:65 Det farlige er at leve i Tider...
- NB15:66 Virkelig Selvfordoblelse uden ...
- NB15:67 Jo Meremere et MskMenneske, væ...
- NB15:68 O, det er dog en frygtelig qva...
- NB15:69 Min Forfatter-Virksomheds Bety...
- NB15:70 Hvor uendelig dybt er dog ikke...
- NB15:71 See ogsaa i denne Henseende bl...
- NB15:72 Ogsaa et Exempel paa Dialektik...
- NB15:73 Det er et ypperligt Svar af Ju...
- NB15:74 Det er dog et mærkeligtOrd, hv...
- NB15:75 Dialektik i Retning af at bliv...
- NB15:76 At »den Enkelte« er Sandheden ...
- NB15:77 R. N. har dog vistnok egl.egen...
- NB15:78 Det er dog en Lykke, eten ubes...
- NB15:79 Det er smukt sagt af Petrarca:...
- NB15:80 Det er da ogsaa en taabelig (o...
- NB15:81 Det er dog en synderlig Misfor...
- NB15:82 I en sædelig Opløsnings-Tid so...
- NB15:83 er egl.egentlig, at Religieusi...
- NB15:84 O, hvilken uendelig Forskjel: ...
- NB15:85 Ved den ideligeBalloteren vil ...
- NB15:86 En Indvending mod Χstd.Christe...
- NB15:87 Deri er selv den udvalgte Apos...
- NB15:88 Jeg erindrer i en af Mynsters ...
- NB15:89 I Grunden lever de Fleste i Fo...
- NB15:90 Vilde Nogen sige: »ja, Du kan ...
- NB15:91 1ste Deel p.pagina 350 o: fl.o...
- NB15:92 Det Kloge – det Gode og Sande....
- NB15:93 3. Journalen NB15, s. 149. Ned...
- NB15:94 Mod mange Sindslidelser maa de...
- NB15:95 Nu vil da Lic.Licentiat Lind h...
- NB15:96 I lange, lange Tider trættede ...
- NB15:97 Speculation – Tro. Speculation...
- NB15:98 En egen Vanskelighed ved mit L...
- NB15:99 Hvad er saa Tungest: at henret...
- NB15:100 Der er noget saare betegnende ...
- NB15:101 Det er et ypperligt lille Part...
- NB15:102 Det er ogsaa rigtigt, hvad J. ...
- NB15:103 »Videnskab«. – Det Existentiel...
- NB15:104 Min Ulykke i Samtiden, hvorfor...
- NB15:105 Det er nemt nok for at forsvar...
- NB15:106 Det at jeg bestandig gaaer bag...
- NB15:107 Ja, det er sandt, hvor satiris...
- NB15:108 Det er dog en forhærdet Blødag...
- NB15:109 Spørgsmaalet i Forhold til Χst...
- NB15:110 Tro – Beviset. En, der som For...
- NB15:111 Luther var dog ingen Dialektik...
- NB15:112 Socrates er egl.egentlig Marty...
- NB15:113 Angaaende Udgivelsen af »Regns...
- NB15:114 Den Hellig-Aand. D.DenH-A.Hell...
- NB15:115 »Christenheden« Dette er det u...
- NB15:116 Den farligste Situation form e...
- NB15:117 Ogsaa saaledes seer man, hvor ...
- NB15:118 Forskjellen mell.mellem en Hed...
- NB15:119 Istedetfor al denne Præstesnak...
- NB15:120 Concordieformeleno: s: v:og sa...
- NB15:121 Min Trang til Χstd.Christendom...
- NB15:122 4. Journalen NB15, s. 203, med...
- NB15:123 Saaledes kom Χstd.Christendom ...
- NB15:124 Proportioner. I disse Tider er...
- NB15:125 Digterisk Replik af en Individ...
- NB15:126 Feilen ved Meget af Det, Midde...
- NB15:127 Goethe fremstiller altid sine ...
- NB15:128 Hvad og – Hvorledes. Forskjell...
- NB15:129 Rom 7. Den strengeste Dom over...
- NB15:130 (løs seddel indlagt ved s. [14...
Alle forekomster
219 X2A467 93 ⓘ ►►Rom 7. Rom 7. ] tilføjet
Den strengeste Dom over Synden, og just der begynder Forløsningen, med at sige det Samme men paa en anden Maade.
►Rom. 7. Den forfærdeligste Skikkelse af Synden er jo dog aabenbart, naar den reent har taget Magten fra et Msk, saa den mod hans Villie har ham i sin Magt. Al frivillig Synden er saaledes seet langt mindre ⓘ forfærdeligforfærdelig] , først skrevet forfærdeligt, just fordi man tillige seer, at han havde det i sin Magt at handle anderledes. Saaledes ogsaa med Individets egen Tilstand; thi deri ligger jo et stort Haab om Frelses Mulighed ved egne Kræfter, at han kunde have gjort det anderledes; men da er Fortvivlelse 220 lige for Døren, naar han kun kan sige, Synden har saadan Magt over mig at det er mod min Villie.
Og dog her, her begynder Forsoningen og Forløsningen. Den siger saa: fat Mod, det er ikke Dig, der vil det Onde, det er Syndens Magt i Dig; trøst Dig saa ved Χstus.
Forunderligt, at den frygteligste Anklage fra een Side, fra en anden er Barmhjertighedens Undskyldning.
At denne Lære kan ►tages forfængeligt, er let at see. Dog er Faren ikke saa stor, naar man husker paa Eet: at det skal skee, at Msk. kommer ud af Synden. Det frygtelige Misbrug af den er, naar det, at det er mod Ens Villie, bliver Forsvaret for – at blive i Synden.