Indhold
- NB13:1 NB13 etiket på bindets forside...
- NB13:2 Ompå forpermens inderside den ...
- NB13:3 I Journalen p.paginaside 91. b...
- NB13:4 løs seddel foran i journalen i...
- NB13:5 Det er ikke med Forholdet til ...
- NB13:6 Texter til Fredags Prædiken. D...
- NB13:7 Det er virkeligt talt som af e...
- NB13:8 I Luthers Prædiken over Evange...
- NB13:9 O, der er dog en ubeskrivelig ...
- NB13:10 Hvad det vil sige at bede i Je...
- NB13:11 Modsætningen til det Antike, d...
- NB13:12 En bedre Parodie paa det Antik...
- NB13:13 Grund-Feilen i Christenheden e...
- NB13:14 Ganske tjenende Sandheden, ene...
- NB13:15 I Grunden er der dog noget Pha...
- NB13:16 Mit ForholdUltima til hende. U...
- NB13:17 Saaledes kunde man ogsaa forst...
- NB13:18 Glemmes maa det jo vistnok ald...
- NB13:19 At græde over sig selv det er ...
- NB13:20 Et Suk! O, den Maade paa hvilk...
- NB13:21 9. Journalen NB13, s. [28]-29,...
- NB13:22 Det er dog let at see, at Mske...
- NB13:23 Ja, dersom ikke min Liden, min...
- NB13:24 Hvor sandt hvad Thomas a Kempi...
- NB13:25 Det var dog vistnok rigtigst, ...
- NB13:26 Det er ogsaa af detdeteen Unde...
- NB13:27 Om »hiin Enkelte« min Forfatte...
- NB13:28 Over den Text af Paulus: Da je...
- NB13:29 Med Hensyn til mit Forfatterli...
- NB13:30 O, allerede det kan være vansk...
- NB13:31 Fraseet, hvad der da selv om L...
- NB13:32 Alt hvad Piat der forresten er...
- NB13:33 Ogsaa en Side af mit offentlig...
- NB13:34 Evangeliet om de 10 Spedalske....
- NB13:35 Angaaende Skrifterne om min Fo...
- NB13:36 Nu i dette Øieblik føler jeg r...
- NB13:37 Om mig selv qua Forfatter. Saa...
- NB13:38 Retfærdigheden hævner sig selv...
- NB13:39 Underligt er det jo dog, at ma...
- NB13:40 Exempel paa Rædsel. i Situatio...
- NB13:41 Hvad der fra een Side seet kan...
- NB13:42 . . . . Og naar jeg saa lidt e...
- NB13:43 Og derfor er jeg dog, midt i a...
- NB13:44 Om min Stilling qua Forf.Forfa...
- NB13:45 Christi eget Liv udviser jo og...
- NB13:46 Det kunde blive eten godt Them...
- NB13:47 »Indvielse« er i sit Første (F...
- NB13:48 Begrebet Forargelse ell.eller ...
- NB13:49 Saa tvetydigt har jeg været st...
- NB13:50 Christendom og Speculation Χst...
- NB13:51 Jeg seer Landets 1000 Geistlig...
- NB13:52 Replik af en digterisk Individ...
- NB13:53 Thomas a Kempis siger: Vane (d...
- NB13:54 I Slutning af Luthers Prædiken...
- NB13:55 Replik om mig selv. Vilde Noge...
- NB13:56 Verdsligt stiges der saaledes:...
- NB13:57 Om de 3 Fredags-Taler (Ypperst...
- NB13:58 Text til en Fredags-Tale cfr.c...
- NB13:59 Omvendthedens Lidelse Ellers l...
- NB13:60 Ogsaa saaledes benytter man pa...
- NB13:61 Om mit Forfatterskab. Heteroge...
- NB13:62 Forskiellen mell.mellem Umidde...
- NB13:63 Overalt har man i ΧsthedenChri...
- NB13:64 Efter hvilken MaalestokMalΧstd...
- NB13:65 Der var noget Sandt i et Ord a...
- NB13:66 Begrebet »Christenhed« er det ...
- NB13:67 Selv et Msk.Menneske kan dog o...
- NB13:68 Selv om en Digter lider virkel...
- NB13:69 Digterisk Motiv. Et Pendant ti...
- NB13:70 Forsaavidt man mod Beraabelsen...
- NB13:71 O, hvor langt ere dog vi Msker...
- NB13:72 Christendommens Forhold i Muli...
- NB13:73 Det ethiske Udtryk for den Dis...
- NB13:74 O, en Martyr, der gesticulerer...
- NB13:75 Klogskaben bruger strax Øiebli...
- NB13:76 Derved er det, at man har afsk...
- NB13:77 Hvad der gjælder i Forhold til...
- NB13:78 Svinget i Forfatterskabet, hvo...
- NB13:79 Om de tre Taler (Ypperstepræst...
- NB13:80 SelvSelvePrædikeforedragets Si...
- NB13:81 Om mit Forfatterskab totalt. D...
- NB13:82 cfrconferjævnførp.paginaside13...
- NB13:83 Det var det man holdt mig hen ...
- NB13:84 Skal Sagen afgjøres for et For...
- NB13:85 Naar en Lære paa een ell.eller...
- NB13:86 Prof.ProfessorMartensens Statu...
- NB13:87 Collision Et Msk.Menneske kan ...
- NB13:88 10. Journalen NB13, s. [156], ...
- NB13:89 Om det »Frivillige« Jeg forsta...
- NB13:90 Ogsaa i Forhold til »Fristelse...
- NB13:91 Det er dog ypperligt sagt af L...
- NB13:92 ΧstdommensChristendommensPosit...
Alle forekomster
Et Msk. kan jo paa mangfoldig Maade have syndet, uden at han derfor, selv om ►hans Skyld blev vitterlig, er ►hjemfalden til borgerlig Straf: men har Gud da ikke Ret at fordre af et Msk. at han selv skal udsætte sig for den Straf ⓘ afaf] , først skrevet , der en anden Art, der kunde følge ►hvis hans Skyld blev aabenbar.
Jeg har tænkt ubeskrivelig meget ⓘ derover; ogderover; og] , ændret fra derover (og Collisionen er paa en Maade lagt an i eet af de tidligere Forsøg ►i den første Journal, 📖 Journalen JJ, den i Octav, under Titlen: de occultis non judicat ⓘ ecclesia.ecclesia.] , < ecclesia).
Paa den ene Side kunde det synes en Analogie til det at friste Gud, naar Ens Skyld ikke er aabenbar, ikke udsat for borgerlig Straf, saa selv at ville offent149liggjøre den. Paa den anden Side kan det være 329 en sand Religieusitet. Sæt et Msk. af den Grund besluttede sig til msklig talt at forspilde hele sit Livs Lykke.
O, at jeg levede i en anden Tid, hvor der dog var en lille Smule Sympathie for disse mine Collisioner, der i Sandhed ere christelige. Men midt i ►Χstheden lever jeg med saadanne Tanker saa fremmedgjort, saa forladt af Sympathie og Forestilling, at jeg ligefrem næsten bliver behandlet som gal, hvis jeg for Alvor ville fremstille slige Collisioner.