Indhold
- NB13:1 NB13 etiket på bindets forside...
- NB13:2 Ompå forpermens inderside den ...
- NB13:3 I Journalen p.paginaside 91. b...
- NB13:4 løs seddel foran i journalen i...
- NB13:5 Det er ikke med Forholdet til ...
- NB13:6 Texter til Fredags Prædiken. D...
- NB13:7 Det er virkeligt talt som af e...
- NB13:8 I Luthers Prædiken over Evange...
- NB13:9 O, der er dog en ubeskrivelig ...
- NB13:10 Hvad det vil sige at bede i Je...
- NB13:11 Modsætningen til det Antike, d...
- NB13:12 En bedre Parodie paa det Antik...
- NB13:13 Grund-Feilen i Christenheden e...
- NB13:14 Ganske tjenende Sandheden, ene...
- NB13:15 I Grunden er der dog noget Pha...
- NB13:16 Mit ForholdUltima til hende. U...
- NB13:17 Saaledes kunde man ogsaa forst...
- NB13:18 Glemmes maa det jo vistnok ald...
- NB13:19 At græde over sig selv det er ...
- NB13:20 Et Suk! O, den Maade paa hvilk...
- NB13:21 9. Journalen NB13, s. [28]-29,...
- NB13:22 Det er dog let at see, at Mske...
- NB13:23 Ja, dersom ikke min Liden, min...
- NB13:24 Hvor sandt hvad Thomas a Kempi...
- NB13:25 Det var dog vistnok rigtigst, ...
- NB13:26 Det er ogsaa af detdeteen Unde...
- NB13:27 Om »hiin Enkelte« min Forfatte...
- NB13:28 Over den Text af Paulus: Da je...
- NB13:29 Med Hensyn til mit Forfatterli...
- NB13:30 O, allerede det kan være vansk...
- NB13:31 Fraseet, hvad der da selv om L...
- NB13:32 Alt hvad Piat der forresten er...
- NB13:33 Ogsaa en Side af mit offentlig...
- NB13:34 Evangeliet om de 10 Spedalske....
- NB13:35 Angaaende Skrifterne om min Fo...
- NB13:36 Nu i dette Øieblik føler jeg r...
- NB13:37 Om mig selv qua Forfatter. Saa...
- NB13:38 Retfærdigheden hævner sig selv...
- NB13:39 Underligt er det jo dog, at ma...
- NB13:40 Exempel paa Rædsel. i Situatio...
- NB13:41 Hvad der fra een Side seet kan...
- NB13:42 . . . . Og naar jeg saa lidt e...
- NB13:43 Og derfor er jeg dog, midt i a...
- NB13:44 Om min Stilling qua Forf.Forfa...
- NB13:45 Christi eget Liv udviser jo og...
- NB13:46 Det kunde blive eten godt Them...
- NB13:47 »Indvielse« er i sit Første (F...
- NB13:48 Begrebet Forargelse ell.eller ...
- NB13:49 Saa tvetydigt har jeg været st...
- NB13:50 Christendom og Speculation Χst...
- NB13:51 Jeg seer Landets 1000 Geistlig...
- NB13:52 Replik af en digterisk Individ...
- NB13:53 Thomas a Kempis siger: Vane (d...
- NB13:54 I Slutning af Luthers Prædiken...
- NB13:55 Replik om mig selv. Vilde Noge...
- NB13:56 Verdsligt stiges der saaledes:...
- NB13:57 Om de 3 Fredags-Taler (Ypperst...
- NB13:58 Text til en Fredags-Tale cfr.c...
- NB13:59 Omvendthedens Lidelse Ellers l...
- NB13:60 Ogsaa saaledes benytter man pa...
- NB13:61 Om mit Forfatterskab. Heteroge...
- NB13:62 Forskiellen mell.mellem Umidde...
- NB13:63 Overalt har man i ΧsthedenChri...
- NB13:64 Efter hvilken MaalestokMalΧstd...
- NB13:65 Der var noget Sandt i et Ord a...
- NB13:66 Begrebet »Christenhed« er det ...
- NB13:67 Selv et Msk.Menneske kan dog o...
- NB13:68 Selv om en Digter lider virkel...
- NB13:69 Digterisk Motiv. Et Pendant ti...
- NB13:70 Forsaavidt man mod Beraabelsen...
- NB13:71 O, hvor langt ere dog vi Msker...
- NB13:72 Christendommens Forhold i Muli...
- NB13:73 Det ethiske Udtryk for den Dis...
- NB13:74 O, en Martyr, der gesticulerer...
- NB13:75 Klogskaben bruger strax Øiebli...
- NB13:76 Derved er det, at man har afsk...
- NB13:77 Hvad der gjælder i Forhold til...
- NB13:78 Svinget i Forfatterskabet, hvo...
- NB13:79 Om de tre Taler (Ypperstepræst...
- NB13:80 SelvSelvePrædikeforedragets Si...
- NB13:81 Om mit Forfatterskab totalt. D...
- NB13:82 cfrconferjævnførp.paginaside13...
- NB13:83 Det var det man holdt mig hen ...
- NB13:84 Skal Sagen afgjøres for et For...
- NB13:85 Naar en Lære paa een ell.eller...
- NB13:86 Prof.ProfessorMartensens Statu...
- NB13:87 Collision Et Msk.Menneske kan ...
- NB13:88 10. Journalen NB13, s. [156], ...
- NB13:89 Om det »Frivillige« Jeg forsta...
- NB13:90 Ogsaa i Forhold til »Fristelse...
- NB13:91 Det er dog ypperligt sagt af L...
- NB13:92 ΧstdommensChristendommensPosit...
Alle forekomster
X2A138Digterisk Motiv.
Et Pendant til en ⓘ Forfører,Forfører,] , først skrevet Forfører: kun at det er et Mandfolk, der forføres: at forføre en Mand til at blive Sværmer.
Skal det holdes i ►det Interessante, maatte det netop være en ældre Mand, der forførtes, thi en Yngling vilde være altfor let.
Replik af en saadan Forfører. »Ofte har jeg overveiet, om det var lettere at forføre, naar man har den Fordeel, at være anseet for en redelig ⓘ PersonPerson] , først skrevet Ma, eller naar man har den Vanskelighed at være anseet for en listig Karl, mod hvem man er paa sin Post. Jeg anseer 110 det Sidste for det Letteste. Just det at man er, som det hedder, paa sin Post, gjør det lettere at bedrage. Der skal en eminent Snildhed ⓘ tiltil] tilføjet for ikke at bedrages – naar man vil være snild. Det ►regner jeg paa. Ved at være paa sin Post, som det hedder, bliver man let indbildsk, og bliver man ⓘ indbildskindbildsk] , foran er slettet let, bliver man let tryg. Man ►düperer ham altsaa, bestyrker ham i, at han er snild, at det er umuligt at bedrage ham. Man fortæller ham, hvorledes man har og hvorledes man kan bedrage Andre; han seer selv, at paa den Maade kan man ikke be316drage ham; under alt Dette studerer man hans svage Sider, og hvordan han skal bedrages. Nu düperer man ham ►end stærkere, at det er umuligt, at fange ham – og saa er han fangen.«