Uddrag fra Christelige Taler

i disse Tider, som ... have saa travlt for at bevise Udødeligheden : Efter 👤G.W.F. Hegels død (1831) begyndte der blandt hans tilhængere og modstandere en lang og bitter strid i 📌Tyskland om, hvorvidt hans tænkning gav plads for en individuel udødelighed. I sit venstrehegelianske skrift Gedanken über Tod und Unsterblichkeit (1830) nægtede 👤Ludvig Feuerbach den individuelle udødelighed; men striden blussede for alvor op pga. det første bind med titlen Eine wissenschaftliche Kritik aus dem Standpunct der Religion unternommen (1833) i 👤Friedrich Richters tobindsværk Die Lehre von den letzten Dingen. Med dette første bind skabte Richter skandale, fordi han her på hegelianske præmisser argumenterede for, at læren om sjælens udødelighed var en 'aufgehoben' ('ophævet') tro, der ikke længere havde hjemsted i videnskaben, og at den således måtte affærdiges som simpel overtro. Det fremkaldte en skarp kritik af 👤I.H. Fichte i 📖 Die Idee der Persönlichkeit und der individuellen Fortdauer (1834, ktl. 505), hvori han fremsatte sin udødelighedslære, og af den højrehegelianske 👤C.F. Göschel i Von den Beweisen für die Unsterblichkeit der menschlichen Seele im Lichte der speculativen Philosophie (1835). På da. grund fremkaldte diskussionen 👤Poul Martin Møllers kritiske afhandling »Tanker over Mueligheden af Beviser for Menneskets Udødelighed, med Hensyn til den nyeste derhen hørende Literatur« ( 211,9), og til et længere afsnit »Aand og Udødelighed« i J.L. Heibergs anmeldelse »Recension over Hr. 👤Dr. Rothes Treenigheds- og Forsoningslære« i 📖 Perseus, Journal for den speculative Idee, udg. af Heiberg, nr. 1, 📌Kbh. 1837, ktl. 569, s. 56-74, samt til to afsnit, dels »Bemærkninger ved Prof. Heibergs Bidrag til Læren om Menneskets Udødelighed« og »Grundtræk til en Udødelighedslære«, i 👤F.C. Sibberns anmeldelse »Perseus. Journal for den speculative Idee. Udgiven af 👤Johan Ludvig Heiberg (...). – (Med stadigt Hensyn til Dr. Rothes: Læren om Treenighed og Forsoning. Et speculativt Forsøg i Anledning af Reformationsfesten)« i Maanedsskrift for Litteratur bd. 20, Kbh. 1838, s. 222-244 og s. 296-308. – travlt for: travlt med.

I trykt udgave: Bind 10 side 213 linje 27