Johan Ludvig Heiberg, 1791-1860 Uddrag fra BREV TIL: Martensen, Hans Lassen FRA: Heiberg, Johan Ludvig (1856-09-21)

Under vort fire Ugers Ophold i Marienbad, hvor det var vor Hensigt at holde os saa isolerede fra Selskabet, som muligt, kom vi dog i ikke ganske faa, og ret interessante Forbindelser. Min Kone var, mod sin Villie, Anledningen dertil. Thi det var i Sandhed mærkeligt, hvorledes næsten Alle havde Op¬mærksomheden henvendt paa hende, uagtet hun giks. 204ganske simpelt klædt mellem be mange glimrende Toiletter. Mange søgte hende, og hviilte ikke, før de vare komne i Bekjendtskab med hende, hvilket de selv oprigtigt tilstode. Uagtet hun taler et meget ugrammaticalsk Tydsk, fandt dog Alle, at hun udtrykte sig godt, og viste, at deres Ord vare meente, eftersom de aldrig kunde faae talt nok med hende. Og endda havde hun den Vanskelighed at overvinde, at det var bekjendt, at hun var Skuespillerinde, hvilket Fru T. letsindjgt havde røbet, og som ikke er nogen Anbefaling i det finere Selskab i Tydskland. Det Mærkeligste var, at alle disse Fremmede strax gjorde hende til Deres Fortrolige, og indviede hende i deres intime Privatforhold. Den Første var en meer end 70-årig gammel Dame fra Dresden, Frau Baronin v. . . . . . . . , med sin Nieee; dernæst en Geheimeraadinde : . . . . . . . . . . . . . . . ., en Dame af megen, næsten altfor megen litterær Dannelse, som endog gjorde Vers til min Kone. Den, jeg selv fandt meest Behag i, var en saakaldet Fräulein Mathildev. Waldenburg, en naturlig Datter af Prinds August af Preussen, ikke aldeles ung. Maler¬inde af den düsseldorfske Skole, Skribentinde i artistisk Retning, etableret i München, og meget rig. Det hed sig, at hun stod i Begreb med at gaae over til Catholieismen. I Kirken i Marienbad er et høist originalt Alterbillede, som hun, der årlig besøgers. 205Badet, har ladet male hos en af de første Düssel-dorfer-Malere og foræret til Kirken. Det er ikke Hoved-Alteret, men et af de mange Smaa-Altere, som er prydet dermed, og det er sat saa lavt ved Jorden, at man ikke ret kan see det uden i knælende Stilling. Det forestiller en liggende Christus, nemlig efter Nedtagelsen fra Korset. Ved Siden er skrevet paa en Seddel, at dette Billede maa ikke kysses. Jeg saae en gammel Kone iagttage Regelen paa den Maade, at hun gjentagende berørte Billedet med sin Finger, og derpaa kyssede Fingeren.