Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Det evige Livs-Ord af Vorherres egen Mund til Menigheden

Naar hertil kommer, at Apostlerne efter Skriften skulde døbe til Faderens og Sønnens og den 19Helligaands Navn, hvad aabenbar udkrævede en Troes-Bekjendelse som Daabs-Vilkaar, der lød christelig paa Faderen og Sønnen og den Helligaand, og at vores fælles Troes-Bekjendelse paa det Tætteste slutter sig til det korte Begreb af Evangeliet, som Herren, efter Skriften, selv gav med de verdensberømte Ord: saa elskede Gud Verden, at Han hengav sin eenbaarne Søn, for at hver den, som troer paa ham, skal ikke fortabes, men have et evigt Liv, da vilde Menigheden vist altid finde det fyldestgjørende, men Modstanderne, som i deres Fortvivlelse vil nøde de Christnes egen hellige Skrift til at bestride den Christne Troes-Bekjendelse og Daabs-Pagt fra Arildstid, de indrømmer neppe Troes-Bekjendelsens Skriftmæssighed, selv naar man tillige foreholder dem Apostelen 👤Peders Opregnelse af Leddene i vor anden Troes-Artikel, og Apostelen 👤Povels Vidnesbyrd om det Troens Ord med den Herres 👤Jesu Bekiendelse, som var Sjælen i den apostoliske Prædiken, Troes-Ordet, som med den nedfarne og opfarne 👤Christus selv, var alle Christne saa nær i deres Mund og i deres Hjerte, som deres troende Hjerte kunde ønske sig, og at dette er Guds-Ordet, ved hvis Hørelse Troen oprinder*Rom. 10, 6-17. Eph. 4, 4-10..