Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Det evige Livs-Ord af Vorherres egen Mund til Menigheden

Derfor er det, at jeg bestandig mindre har taget Deel i Penne-Feiden om, hvor Troens og det evige Livs Ord er at finde: enten i Herrens egen Mund, eller, efter Bogstav-Skriften, i de Skriftkloges Mund, men har indskrænket mig til baade med Mund og Pen at oplyse den troende Menighed 215om alle Mundes og Pennes, saavelsom alle Hænders og Vaabens Magtesløshed mod Guds-Ordet i Herrens egen Mund og Menneske-Hjertets Tro derpaa, saa Herrens Menighed kan og skal staae rolig under al Fjendens Larm, som Huset paa Klippen i Storm og Vandskyl, indtil man igien stræber at kvæle Troes-Bekiendelsen paa Børnenes Læber, da Herrens Menighed skal ære ham ved sin høirøstede Bekiendelse ogsaa paa Børnenes Vegne, og overlade Forsvaret til ham, som med sin egen Munds Ord har paataget sig Ansvaret: Herren selv, hvis Munds Ord til os vi alle troe og bekiende paa hans Apostlers og hele Menigheds Vidnesbyrd. Hertil har jeg med Flid indskrænket mig, især siden Penne-Feiden fik sin ny Skikkelse, thi saalænge den førdes mod dem, der, som Prof. 👤Clausen, i aabenbar Strid med vor Christne Tro eller i klar Selv-Modsigelse, paastod, baade at Skriften var den eneste Troes-Regel, og at den, efter sin hele Beskaffenhed slet ikke duede til Troes-Regel, saalænge kunde man frit tage til Gienmæle, uden at faae mindste Skin af enten at forsvare Troen med den Hellige Skrift, eller at ville give Troen en nødvendig Understøttelse med sit Forsvars-Skrift; men siden man, med Dr. 👤Rudelbach, bringer Bibelen og dens Anseelse i Marken ganske i Kalvinistisk Stil, som om Bibelens Duelighed til at være Troes-Grund og Troes-Regel, dens Omfang, Ægthed, bogstavelige Indblæsning, aandelige Liv, Sikkerhed, Tydelighed og Klarhed for alle, var aldeles uomtvistelige, og var ligesaavel den Lutherske som den Kalvinske urokkelige Grundsætning, see, da 216skiftede Strømmen, saa der midt i vort verdens-kirkelige Virvar blev stor Fare for at løbe paa Grund.