Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra De syv Sakramenter

Har vi nu seet, at Daaben efter Herrens Indstiftelse, som et sandt Gienfødelsens og Fornyelsens Bad i den Hellig-Aand, baade for Sjæl og Legeme, svarer til hele vor saakaldte naturlige, det er: kjødelige og verdslige Fødsel, baade forsaavidt vi ved den kommer øiensynlig til Verden, og forsaavidt vi usynlig, men ogsaa kiødelig og verdslig, kommer for Lyset, kommer til os selv og bliver os bevidste i denne Verden; og at Nadveren efter Herrens Indstiftelse, som hans Legems og Blods Fællesskab, baade for Sjæl og Legeme, svarer til hele vor saakaldte naturlige, det er: kiødelige og verdslige Livs-Næring, baade forsaavidt som vi øiensynlig æder og drikker, og forsaavidt som vor Sjæl usynlig, men ogsaa kjødelig og verdslig, fødes og næres til, i Begiærlighed, Ord og Tanker, at omfatte og, saavidt muligt, tilegne os hele denne Verden og dens Herlighed; see, da fristes vi ikke til 296papistisk at sammenjaske Daaben og Nadveren med noget Tredie, end sige da med Alt hvad man tænker, maa smage alle Christne godt, eller hvad der kan give selv Tyrker og Hedninger et vist christeligt Skin, som den selvgjorte 👤Christi Statholder siger, han skal nok faae Vorherre til at nøies med.