↩ Hvad nu 👤Mahomeds Levnets-Løb angaaer, da fortælle Byzantinerne, at han havde ►den faldende Syge og vilde fra Først af kun skjule Skammen ved at udgive Anfaldene for Henrykkelser, og at en forløben Byzantinsk Munk baade sandede det med ham og hjalp ham siden at sammensmede ►Alkoranen *Byzantinerne ►Theophanes og ►Zonaras.; men om end heri skulde være noget Sandt, kan vi dog ingen Vægt lægge paa Folks Efterretninger om Prophetens Liv, som først blev opmærksomme paa ham efter hans Død, ansaae ham for en Djævel, og var selv formeget Hverdags-Mennesker til at forstaae en Mand, 149der i det Mindste ikke havde mange ►Jævninger i et Aar-Tusinde. Araberne er ►vist nok hverken mindre partiske eller bedre Menneske-Kiendere, men de bevarede dog omhyggelig hans ►Kyndingers og især hans elskede 👤Ayeshas Sagn om ham, og sit ►Mønster, som Man kalder det en Saligheds-Sag at ligne, tillægger Man snarere Lyder end Dyder, som det ikke havde. Man indvende ikke, at Prophetens Ride-Tuur paa det Prophetiske Asen ►Alborak, fra 📌Mekka til 📌Jerusalem, og derpaa følgende Natte-Vandring giennem de syv Himle, høit over 👤Abraham, 👤Moses og 👤Jesus, fortælles meget troskyldig hos Araberne; thi deels hører det ikke til hans jordiske Løbe-Bane, deels høre vi af 👤Abulfeda, at selv 👤Ayesha skal have sagt, at Propheten rørde sig ikke legemlig af Stedet, men reiste kun i Aanden*►Mahomeds Levnet af 👤Abulfeda K. 18–19., og endelig svarer ►Alborak (Lynet) i en Arabers Mund ►aabenbar til ►Pegasos i Grækernes og ►Sleipner i Vores. At det ogsaa aandelig 655 (US6) kun hængde daarlig sammen med denne æventyrlige Himmel-Fart, er ►vist nok, saa 👤Abubekr fortjende kun slet sit Arabiske Tilnavn “👤det trofaste Vidne” ved at gaae i Borgen for dens Rigtighed, men det er derfor lige historisk sandt og ►mærkværdigt, at det især var paa dette Æventyr, 👤Mahomed ►bygde sit Haab og ►grundede Moskeen.