Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Haandbog i Verdens-Historien. Anden Deel

Hvad nu i Særdeleshed den Italienske Frihed angaaer, som er hvad der i Stats-Historien tildrager sig vor Opmærksomhed, da maatte den vel nødvendig udvikle Tyranni, fordi det Italienske Friheds-Begreb var aldeles Romersk, altsaa tyrannisk og grundfalsk, men saalænge der var Livs-Kraft, fandt den dog i Fri-Stæderne Leilighed til at yttre sig og gjorde i Alt hvad Man kan kalde Konst og Handværk forbausende Frem-Skridt, uden hvilke den ny Folke-Verden hverken kunde forstaae den Gamle eller blive Dens Arving. Derfor samler 📌Italiens Stats-Historie sig selv, naar vi følge Stædernes Frihed til Graven og ei fordybe os i denne, begynde med 📌Pisa og slutte med 📌Venedig. Kun fordi Man ikke har ændset dette: ei fæstet Øie paa Kræfternes levende Virksomhed, og kastet Jord paa Ligene istedenfor som Bog-Orme at opgnave dem, kun derfor blev 📌Italiens Stats-Historie fra det Tolvte til det Femtende Aarhundrede hidtil saa forvirret og trættende, at end ikke Skriveren og langt mindre Læseren vidste enten Begyndelse eller Ende derpaa. Kilderne er vistnok baade for mange og hidtil for slet adskildte og benyttede, til at det første Forsøg kan blive meer end Fuskeri, men det er i Grunden med Nødvendighed alle første Forsøg i Konstens og Vidskabens Rige, uden derfor at være mindre ønskelige. 📌Venedig maa da nu være hvor gammel, den vil, saa er 📌Pisa dog den ældste Sømagt i det ny 📌Italien og tager anderledes Deel i dets Skæbne end 📌Venedig, der seiler sin egen Sø, og lader 📌Italien skiøtte sig selv, til dens Time kommer med de andre Rov-Dyrs, og 📌Toskana er desuden aabenbar Hoved-Sædet for Aands-Kraften, saa det maa baade først og sidst tages i Betragtning.