↩ Vi bemærkede forud, at en hovedløs Beleiring af 📌Damask med en styg Hale (1148) var den eneste Bedrift Keiser 👤Konrad og Kong 👤Ludvig prøvede paa, og derom siger 👤Otto af Freysingen, som selv var med, meget kort og koldt: trods alle deres Gienvordigheder lod dog hverken den Tydske eller den Franske Konge deres Brasken fare og hvad Fremgang og Udfald derefter Damaskus-Reisen fik, vil jeg opsætte og kanskee overlade Andre at fortælle*👤Otto af Freysingen i ►Barbarossas Levnet I. 58.. ►Som sagt, saa gjort, 👤Otto sprang det over, og var det ikke for en vis Ordens Skyld, vilde vi følge hans fristende Exempel; men nu vil vi dog bemærke, at 📌Damask, lige indtil 👤Baldvin den Andens sidste Dage, havde beholdt sin gamle Høvding, Thoktkin, der ►alt fægtede under Korboga ved 📌Antiochien, men efter hans Død kom Staden i Forvirring og kastede sig, af Frygt for Zenki, i de Christnes 505Arme*👤Wilken om ►Kors-Togene I. 222. II. 525–27. 685–90.. Naar derfor Tydskerne melde, at ►Grav-Rigets Fyrster lokkede de høie Hoveder til at beleire 📌Damask, 239 (US7) istedenfor 📌Askalon eller Aleppo, da har Man ondt ved at troe dem, medens det derimod er høist ►rimeligt, hvad Alle berette, at Somme lod sig bestikke af Damascenerne og gjorde Deres til at redde Staden, som Man ovenikiøbet sagde, 👤Konrad og 👤Ludvig ingenlunde vilde overladt dem, men havde, meget for tidlig, lovet bort til Greven af 📌Flandern. De Fremmede har da sikkert selv valgt det navnkundige 📌Damask, de gamle Chalifers Sæde, som en i deres Øine ligesaa glimrende som let Erobring, uden at det dog paa mindste Maade undskylder de utroe Pullaner (Føl), som var det Creolske Øge-Navn, Man gav de Indfødte i ►Grav-Riget, der tit var af blandet Herkomst og sædvanlig bedre Venner med Tyrkerne end med ►Pillegrimmene. Hele Bedriften, fra den pralende Ankomst til den bedrøvelige Flugt af de hellige tre Konger (👤Konrad, 👤Ludvig og 👤Baldvin den Tredie), stod imidlertid kun paa nogle faa Dage og indgiød Tyrkerne ligesaa dyb Ringe-Agt for Pullanernes fremmede Hjelpere, som de ►alt enstund havde baaret for dem selv*►Vilhelm Tyrier hos ►Bongars S. 910–14. 👤Wilken om ►Kors-Togene III. (1). 234–57. Bilag 2..