Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Haandbog i Verdens-Historien. Anden Deel

Det er nemlig soleklart, at hverken Seldschuker, Turkmanner eller Nogen af alle Tyrke-Troppene havde mindste Ahnelse om, at, de skulde giøre Eet i det virkelige Liv, fordi de alle velsignede 👤Mahomed og forgudede Alkoranen, førend de i 📌Syrien, hvor de, snart som Venner og snart som Fiender, daglig omgikkes de Christne, bemærkede, at hvor nærige og splidagtige de end var, kunde dog den Korsfæstedes Navn og Hans Tjeneres Ord vidunderlig 498forene dem paa Kampens Dag og skaffede dem som oftest Seier. Herved gik der først efterhaanden en Smule Lys op for dem over Troens og Koranens rette Brug, og den første Efterligning finde vi ved Antiochenernes fuldstændige Nederlag, thi da, siger Kemaleddin, lod Il-Gazi eller Al-Gazi sin veltalende Kadi, Abufadl, giennemride Fylkingen, med en Landse i sin høire Haand, og opflamme Hæren til Kamp for Allah og Propheten, hvad vel først vakde Skogger-Latter hos de raa Kompaner men persede dog tilsidst Taarer af deres Øine og gav Al-Gazi vundet Spil*👤Wilken om Kors-Togene II. 435.. Fra den Tid begynde de Syriske Muselmænd virkelig ogsaa saa smaat at giøre fælles Sag i Prophetens Navn, men det gaaer naturligviis langsomt og lykkes kun daarligt, fordi den personlige Fordeel virker langt stærkere end det fælles Hjerne-Spind, der vel giver Menig-Mand lidt høiere Sving, da det unægtelig er mere opløftende at kæmpe for Allah og Propheten end for 👤Balak og Al-Gazi, men er kun et Krigs-Puds af Disse, der blive ved at kæmpe for sig selv og begeistres da kun for deres egen gode Fornuft og Forstand. I det Attende Aarhundrede nu, da Man almindelig slet intet Begreb havde om en ægtere og høiere religjøs Begeistring end denne Kurdiske paa anden Haand, med Lidt bag Øret, fandt man den naturligviis i sin høieste Glands hos 👤Saladin, der baade brugde den klogt og stræbde, ligesom 👤Fredrik den Eneste, at udbrede et Skin af Høimodighed og andre christelige Dyder over sin blodige og i Grunden aldeles Tyrkiske Bane. Vi derimod, som vel finde, at Noget er bedre end Intet, og et godt Skin allerede store Ting i 📌Tyrkiet, men at Begeistringen paa anden Haand dog altid forudsætter En fra første Haand, hvormed den slet ingen Sammenligning taaler, vi giør vist 👤Saladin al den Ære, han kan beholde, naar vi sige: 499han “efterabede” ret smukt ikke Tempel-Herrerne men Kors-Togets virkelige Helte.