Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Haandbog i Verdens-Historien. Anden Deel

Selv i den Christne Kirkes christelige, men for Resten upartiske, Historie vil da Paven i 📌Rom faae den Æres-Erklæring, at kunde Nogen have Lov til, som 👤Christi Stat-Holder og 👤St. Peders Efter-Mand, at tildrømme sig en Geistlig Magt med verdslig Virkning, da 391maatte det langt snarere været ham, end baade Keiseren i 📌Byzants og Kongen i 📌England, der dog anmassede sig langt mere Herredømme over Troen og Tankerne end han. Uden derfor enten at fordølge eller forsvare Noget af al den Forkvakling, Christendommen har maattet taale, alle de slette eller dog fremmede Hensigter, den har maattet tjene, vil dens Historie vise, at 📌Østen og 📌Vesten, Catholiker og Protestanter, i den Henseende vel har Nok at lade hinanden høre, men Intet, som retfærdiggiør dem selv, saa ogsaa denne Skrift maa “indslutte Alle under Synd”, fra den Dag, da baade Hyrderne og Hjorden med Glæde valgde den Hedenske Keiser istedenfor “Aanden” til 👤Christi Statholder. Ja, Kirke-Historien med Aand vil vise at med “Aanden” forsvandt nødvendig saavel den ægte Oplysning som den sande Frihed, og at hvor Christendommen, som Stats-Religion, skal være en tvungen Sag, træder enten, som i 📌Byzants, Keiser-Griller i dens Sted og blive en Lande-Plage under dens Navn, eller den forvanskes, som i 📌Vester-Leden, efter de Folks Natur, der skal synes at rette sig efter den, saa det er kun et stort Guds Under, at Christendommen, langt fra at undergaae i dette Chaos, reiste sig fornyet deraf og stræber med aandelige Vaaben at tilbagevinde sin oprindelige Frihed og Herlighed.