Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Haandbog i Verdens-Historien. Anden Deel

Selv Biskop 👤Isleif satte En af sine Sønner, 👤Teit, i Skole hos 👤Nadodd Vikings Ætmand, 👤Hall i 📌Høkedal, en Historiker paa en Hals, der godt kunde huske, at 👤Thangbrand døbde ham, da han kun var tre Aar, men i Latinsk Forstand aldeles “ulærd”, og her møde vi 👤Are Frode, som var 👤Teits Skole-Kamerad i 📌Høkedal og skar Pennen til Skrift paa Moders-Maalet*👤Ares Islænder-Bog IX. Fortalen til Heimskringle., der siden brugdes saa flittig, at Landet i det Tolvte og Trettende Aarhundrede blev fuldt af Bøger, som Bønder ikke blot kunde læse og forstaae, men for det Meste havde selv gjort. Til at “skrive” brugdes nemlig vel til jævnt Hold studerte Folk eller dog “halvstuderte Røvere”, men kun som “Skriver-Karle”, efter mundtlig Tilsigelse af dem, der enten selv havde sammensat eller lært af Andre Viser og Sagn paa Moders-Maalet, og det var næsten Allesammen, ligesom 👤Snorre Sturlesen, ustuderede Krabater, der gav alle Romere, selv Paver og Kirke-Fædre, en god Dag. Dette Boglige Særsyn, ja halve Vidunder, hængde altsaa paa det Nøieste sammen med Rækken af Islandske Skjalde og Saga-Mænd, som, efter 👤Eivind Skalda-Spilders Død, hvorved Mund-Harpen i 📌Norge forstummede, begynder under 👤Hakon Hlade-Jarl, med 👤Einar Skalaglam, og slutter først efter 👤Hakon den Gamles Dage (1260) med 👤Snorres Broder-Søn, 👤Sturle Thordsen, og begge Dele er saa mageløse i Christenhedens Historie, at det er soleklart, de er 📌Norden eiendommelige, og lade sig kun forklare af 📌Nordens Aand og 📌den Islandske Fri-Stat. Man siger derfor med Rette, at disse Islandske Draper, udspækkede med Old-Nordiske Gude-Navne og Fabel-Vink, 319at Eddas Snik-Snak (Dæmesøgur) om alle Aser og, i det Hele, den Islandske Dannelse og Boglige Konst, var slet ikke “Christelige”, men deels var Livet og Bøgerne i det Tolvte og Trettende Aarhundrede i Grunden fuldt saa uchristelige, hvor Man skrev slet Græsk og Latin, og deels er ingen Dannelse eller Boglig Konst ægte, med mindre den falder naturlig, saa det er ingenlunde det Nordiske Præg eller det fremstikkende Hedenskab, men kun det Ubetimelige, altsaa i Grunden Unaturlige, i en saa tidlig Videnskabelighed, der giør den Islandske Dannelse og Literatur, saavelsom Udflytningen og Fri-Staten, der avlede dem, til en stor Feiltagelse.