Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Nordens Mythologi eller Sindbilled-Sprog historisk-poetisk udviklet og oplyst

Jeg tænker mig nemlig Sammenhængen saaledes, at den hele Sagn-Kreds, som vi spore i Gothiske, Angel-Sachsiske, Frankiske, Svabiske, Islandske og Danske Mindes-Mærker fra Middel-Alderen, udgiör oprindelig de udvandrede Gothers Bjarke-Maal *Naar Man husker, det er de gamle Elskovs og Kæmpe-Viser jeg kalder Bjarke-Maal, vil Navnet ikke stöde, og Man husker vel, at, foruden de Islandske Kvad, og de Færöiske Kvider, dreier den Tydske Lied der Niebelungen sig om de samme Kæmper, der tillige spores i Bjowulfs Drape, hos 👤Saxo, og i det Frankiske Digt om 👤Valther (Valder), og spöge i Vilkin-Saga, Heldenbuch og de ny Kæmpe-Viser., som ikke blot lettelig kunde, men maatte nödvendig, blive bekiendt baade i deres Nordiske Hjem, og i Landene de hærjede og for en stor Deel indtog. Dette er ingen Giætning grebet i Luften, men udsprunget af den eneste faste historiske Punkt, vi kan gaae ud fra i Undersögelsen, Beretningen nemlig hos 👤Jornandes om Hermanriks Död, som viser os at Islændernes Jormunrek, og 👤Saxos Jarmerik, er den berömte Gothiske Stol-Konge, der virkelig var samtidig med 👤Attila, og efter Gothernes Folke-Sagn beherskede alle Landene fra 📌det Sorte Hav til dybt ind i vort 📌Norden. Her har vi 175da Fod-Fæste, og kan fra de Krimske Bjerge, ved det Asovske Hav*Montes chrinnorum hos 👤Jornandes, og rósmo-fiavll Rinar i Atla-Qviða in Grænlenska st. XVIII., hvortil ogsaa maa henföres Tilnavnet svinu ás-kunna som gives 📌Rinen sammesteds st. XVIII, anderledes herlig overskue Sagn-Kredsen, end fra Rosen-Gaarden ved 📌Vorms, eller fra noget andet Stade, hvor Alting löber rundt, saa ingen Samling bliver muelig. Paa Gothisk hedder ethvert Vand-Löb Rinno, og af 👤Jornandes veed vi, det var Renden mellem det Asovske og 📌Sorte Hav, der, som Skiellet mellem Gother og Hunner, spillede den store Rolle i de Gothiske Folke-Sagn, og at Tydskerne i Middel-Alderen gjorde den til deres 📌Rhin, er saa ganske i sin Orden, at det var umueligt Andet, om end ikke Frankers og Burgunders Vandringer havde fört det med sig*At nemlig Gjukungerne (Givkungerne) skal söges hos Burgunderne, sees af Alt, fra Vidsids-Maal hvor Gifka er deres Konge, til deres egne Love, hvor Gibika staaer i Spidsen, og det Latinske Digt om Valder, hvor Gibichs Folk kaldes Franci Nebulones (Niflunger.). Hvem der nu föler Drift til at anvende Tid og Flid paa den baade poetisk og historisk tiltrækkende Undersögelse, kan love sig et rigt Udbytte, især naar Man indhentede nöiere Efterretninger fra Færöerne, hvor til vor Forbauselse Sigurd Fofnersbane endnu er i Folke-Munde*I et Land hvor Regieringen saa gierne understötter videnskabelige Foretagender, er det næsten ubegribeligt, at de Færöiske Kvider ei allerede har avlet en Undersögelse af Færboernes Mund-Forraad, der er af 176Universal-Historisk Vigtighed, ved Spörgsmaalet om mundtlige Old-Sagn.. Jeg, som hverken har Stunder til at læse 176Alting om igien, eller har engang Rum til at sige hvad jeg husker, vil lade det beroe med den Anmærkning, at vi nu godt kan forstaae, hvorledes Aser, Volsunger, og Gjukunger, blev bekiendte i 📌Maglegaard, saa 👤Sigurd Jorsalafar der kunde see den store Tragedie opfört, og Væringerne blive Hjemmels-Mænd for Sagn om Sigurd; thi af 👤Jornandes veed vi jo, at Gotherne besang deres Konger som Aser eller Halv-Guder, og selv i den Islandske Form er alle Volsung-Kvadene saa dramatiske, at vi nödvendig maae tænke paa deres Mönstre, naar Grækerne selv fortælle os, at den Gothiske Liv-Vagt opförde slige Skue-Spil for Keiserne, som Væringerne naturligviis har fortsat*Ansar hos 👤Jornandes er naturligviis Islændernes og vore Aser og Æser, ligesom 👤Ansgar er 👤Asgeir og Asger, og selv den vildsomme Beretning om Gothernes Dramatiske Lege, hos 👤Constantin Porphyregenet, som jeg kun kiender fra 👤Suhms Critiske Historie, der ei er den önskeligste Bog at faae Forstand af, turde maaskee nu blive lidt redere..