Grundtvig, N. F. S. Skribenten Nik. Fred. Sev. Grundtvigs Literaire Testamente

Tilblivelse

Den 30. oktober 1826 blev Grundtvig dømt for injurier mod 👤H.N. Clausen og som følge af dommen underlagt livslang censur. De injurierende påstande var blevet fremsat i Grundtvigs Kirkens Gienmæle (1825), der var hans svar på 👤Clausens Catholicismens og Protestantismens Kirkeforfatning, Lære og Ritus (1825). Helt præcist blev han dømt for at have brugt “fornærmelige Udladelser [ytringer]” mod 👤Clausen, ytringer som dommen erklærede for “døde og magtesløse at være”, dvs. ugyldige, så de ikke var 👤 Clausen til skade (Dam 1999, s. 20). Grundtvig blev altså ikke idømt censur, hvilket er det indtryk hans egen metaforiske udlægning af dommen i testamentet kan efterlade (Grundtvig 1827, s. IV f.). Censuren var ikke en del af den egentlige injuriedom, men en følgestraf, siden en overtrædelse af Trykkefrihedsforordningen fra 1799 automatisk medførte livsvarig censur for den dømte. I praksis betød censuren dog ikke meget for hans forfattervirksomhed. Den berørte kun en enkelt udgivelse, nemlig tredje del af afhandlingen Om Religions-Frihed (1827, frigivet i 1866). Grundtvigs vedholdende forsøg på at få omstødt dommen over dette værk fortæller, hvor meget dommen alligevel gik ham på.

Politiassessor 👤P. Eberlin gav i første omgang tilladelse til at trykke Om Religions-Frihed baseret på bogens første ark, dvs. de første 16 sider. Tilladelsen blev dog trukket tilbage, da han læste de efterfølgende ark (Holt 1933, s. 163). Grundtvig forsøgte med skrivelser til 👤Eberlin og til 👤Frederik 6. via kancelliet at få omstødt dommen. Den 22. marts skrev Grundtvig til 👤Eberlin og bad om fritagelse for censur. 👤Eberlin sendte anmodningen til kancelliet den 27. marts, der den 29. marts stadfæstede 👤Eberlins beslutning. Den 2. april rykkede Grundtvig 👤Eberlin for en begrundelse for afgørelsen, og den 8. april indsendte han gennem kancelliet en ansøgning til kongen om “Fritagelse for Politicensuren” (s. 163-165). To dage senere, den 10. april, rykkede han nok en gang for et begrundet svar. Den 2. maj underskrev kongen kancelliets forslag til resolution, der i al korthed lød “Det Ansøgte kan ikke bevilges”. Den 18. maj modtog Grundtvig resolutionen uden yderligere begrundelser (s. 167).

Den 6. marts fik tredje del af afhandlingen Om Religions-Frihed imprimatur (trykketilladelse) fra politiet. Efterfølgende blev denne del af værket dog beslaglagt af politiet og først løsladt fra politikammeret i begyndelsen af 1866 (Bibliografien, bind 1, s. 215). Skribenten Nik. Fred. Sev. Grundtvigs Literaire Testamente fik imprimatur den 21. marts 1827 (Grundtvig 1827, s. I). Grundtvigs fortale er dateret “Christianshavn i Marts 1827” (s. VI). Skribenten Nik. Fred. Sev. Grundtvigs Literaire Testamente er formentlig påbegyndt umiddelbart efter Grundtvig blev klar over, at tredje del af Om Religions-Frihed alligevel ikke ville blive udgivet. Det litterære testamente er altså skrevet i tidsrummet mellem 6. og 21. marts 1827 (Registranten, bind III, fasc. 133.II).