Grundtvig, N. F. S. Gisselfeld. (Søvbryllups-Dagen den 30te November.) Fødselsdagen (paa Gisselfeld, 11te Junii). Af Danneskjolds-Drapen. (Et Brud-Stykke.)

Kongesønnen

Ifølge 👤Nielsen træder skjalden direkte frem i strofe 36 med sin spådom. 👤Nielsen tolker strofen som en bekræftelse fra Grundtvigs side af hans håb om en sikring af Danmarks fremtid, idet gyldenløven, der stiger op i “Dane-Skjold”, kan ses som en kongesøn, der træder frem med en tydelig afstamningsmæssig forbindelse til fortidens danske konger (Nielsen 1962, s. 47). Gyldenløve var et efternavn, der blev brugt til børn af danske konger, som var født udenfor ægteskabet. Derudover var det en gyldenløve, 👤Christian Gyldenløve, der var det første skud på adelsslægten Danneskiold-Samsøes stamtræ. Hermed kommer Grundtvig ind på 👤Danneskiold-Samsøes kongelige afstamning og bruger den som en del af sin profeti. Det er dog uklart i 👤Nielsens udlægning, hvad “Dane-Skjold” mere konkret refererer til.

I 👤Nielsens læsning er kongesønnen at forstå som Grundtvigs drøm om en reel kongesøn, der vil frelse Danmark (1962, s. 32). Kongesønnen forstår 👤Nielsen ligeledes som havfruens søn (Nielsen 1962, s. 26). Havfruesønnen er et centralt symbol i Grundtvigs digtning og bliver af 👤Helge Toldberg forstået “som en åbenbaring i tiden af noget evigt” (Toldberg 1950, s. 194). Han er ligeledes en person, som kan dukke op i enhver generation, og hvis formål er Danmarks frelse (1950, s. 194-199).

Allerede i 1819 gjorde Grundtvig brug af det poetiske billede med en gyldenløve, der stiger op i “Dane-Skjold”. Mod slutningen af januar 1819 sendte Grundtvig et eksemplar af første del af sin oversættelse af 👤Snorres Heimskringla til 👤Danneskiold-Samsøe (Nielsen 1961, s. 52 f.). Heri skrev Grundtvig et digt til greven, hvor billedet dukker op i tredje strofe.