Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Havfruen og Dane-Dronningen. (En Kæmpevise)

Udgangspunktet for Grundtvigs historieopfattelse var “den typologiske eller figurale fortolkningsform” (Holm 2001, s. 23), som har spillet en væsentlig rolle i kirkehistorien. Den typologiske fortolkningsform forekommer allerede i selve Bibelen, fx hos apostelen 👤Paulus i Første Korintherbrev: “Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske” (1 Kor 15, 21). Her fungerer 👤Adam som for-billede (typos) for 👤Jesus, - han præfigurerer 👤Jesus. Den typologiske fortolkningsform fokuserer overordnet på sådanne paralleller inden for kristendommen. Personer og begivenheder i Det Gamle Testamente peger frem på lignende, men væsentligere personer og begivenheder Det Nye Testamente. Det kan sammenlignes med profetier, der opfyldes (jf. Holm 2001, s. 24). Som den tyske litteraturhistoriker 👤Erich Auerbach fremhæver, begynder den tidlige kristendoms kirkefædre, som 👤Tertullian og 👤Augustin, også selv at tolke typologisk. Ideen er, at hvis én begivenhed kan pege på en anden, så kan den måske også pege på en tredje og fremtidig. 👤Jesu opstandelse, som er præfigureret i Det Gamle Testamente og opfyldt i Det Nye Testamente, kan således også pege på noget fremtidigt. Den typologiske fortolkningsmåde kan dermed også fungere som grundlag for historiefortolkning i bredere forstand. Et af de væsentligste elementer af Bibelens virkningshistorie var ifølge 👤Auerbach netop, at den typologiske fortolkningsmåde blev bragt i spil i forhold til senere historiske perioder end de bibelske. På Grundtvigs tid var denne tilgang til historien imidlertid forladt af de fleste.