Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Krønikens Gienmæle

Ogsaa 📌Sveits har sluttet sit livlige Tidsrum men værdelig og altsaa skinnende. 👤Gesners Idyller og 👤Lavaters Folkesange ere favre Ligsalmer og 👤Johannes Myllers Krønike en stolt Bautasteen. Ligprædiken skulde jeg sagt, men de Runestene staa mig end saa nær at de stundom fordreie mit Tungemaal. Efterat jeg dernæst har talt om 👤Pestalozzi, den kiærlige sværmende Mand, som vil indpompe Livsluft i Liget, vender jeg Talen saa: i mange Maader kan man sige, at 👤Johannes Myller skrev sin Krønike paa 👤Pestalozzis Viis, som da ei heller er underligt, aldenstund de vare samtidige Landsmænd; thi denne Krønikes Kiendemærker ere, en for Udlændinge kiedsommelig, stundom smaavurn Vidtløftighed, men alt imellem Falkeblik og Kiæmpegreb i Menneskets og Tidernes Indvortes. Hertil kommer end, et mandigt Tungemaal og den Særhed, at en kort Anmærkning mangengang siger meer end et heelt Bladetal. Den samme Mand, der saa tit dømmer Mænds Idræt og Begivenheders Komme med deres Aarsager, ligesom hans Alders selvkloge Daarer, er den Første, som lod Pavemagt, Riddertid, og Korstog, ja den ganske Middelalder ske nogenledes Ret. Sin Christendom forlorede han halv i Tidens 27Strøm, saa at han endog formastelig tilraabte Folkene: Troer fast eller troer Intet! og fordømmer saaledes sin egen Halvhed, men kostelig taler han mangensteds, naar hans gode Aand raader som naar han til Tidens taabelige Bebreidelse: hvad Ondt skeer, som Præster ei bedrev? lægger det korte Spørgsmaal: og hvad Godt? naar han om de gamle, troeskyldige Kirkefædre melder: af slige Mænd er Christendommen ei opdigtet, naar han taber sig i Beskuelsen af den giæve 👤Luther, naar han klarøiet kalder 👤Kants Lærebygning: Forstandens Bankerot, og saa tit foruden, hvilket Alle som oplæres i de boglige Konster, skulde læse hos ham selv, saavel i hans Krønike om 📌Sveits, som i hans korte Begreb af Verdens Historie, der, i al sin Halvhed, dog er en mageløs Bog.