Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Krønikens Gienmæle

Side 112. “Fornuftens rene, umiddelbare Viden kan kun være en Viden som beroer paa dens absolute Lov, en Erkiendelse af Modsigelsen eller det Endeliges og Uendeliges absolute Eenhed, som det Høieste. Denne Viden er vel forsaavidt ogsaa en Erkiendelse af Gud, som hin absolute Eenheds (det sig selv Modsigendes) Væsen allerede implicite (i Muligheden) er Gud, eller bestemtere at tale, det samme Væsen som forklarer sig til den personlige Gud, men en 40Viden om, en Erkiendelse af den personlige Gud kan den dog ikke kaldes; ikke heller har jeg udgivet den derfor, men udtrykkelig lært det Modsatte. Jeg sætter Gud som det Første og Sidste, som A og Ø, men som A er Han ikke hvad Han er ( vorder) som Ø, og forsaavidt Han kun som dette (som det udkommende Ø) er Gud sensu eminenti (i høiere Forstand end Alting er Gud) kan Han ikke allerede som hiint være Gud i samme Mening, eller strængt talt kaldes Gud, det maatte da være at Man sagde udtrykkelig, den uudviklede Gud, Deus implicitus da Ø er Deus explicitus.