Grundtvig, N. F. S. Uddrag fra Et Par Ord om Geistlighedens Videnskabelighed eller om kristelig og præstelig Lærdom Skal vi tro paa Gud eller paa Athene? eller om Tro og Fornuft Svar paa Spørgsmaalene bag ved Athene

Fokus i artiklen er på den lærdom, der i kristelig henseende er ønskværdig for teologer og præster. Den er desuden en kritik af den sekularisering, der er sket inden for naturvidenskaberne. I sig selv vil Grundtvig ikke “ophøie menneskelig Kundskab og Lærdom for [dens] egen Skyld” (1813, s. 40). Lærdommen skal underlægges kristendommen og Bibelen, der er åbenbaring og Guds sandhed (s. 48; Lundgreen-Nielsen 1980, s. 476). For at kunne læse og fortolke Bibelen og kirkefædrenes skrifter behøves solide kundskaber i hebraisk, græsk og latin (s. 50). Det er dog kun “Porten til Skriftens Forgaard, der kan oplukkes med Sprogenes Nøgel” (s. 50). Med allusion til Åb 3,7 understreger Grundtvig dog, at ingen erhvervede kundskaber er tilstrækkelige for at kunne åbne døren til det allerhelligste i Bibelen. Det kan kun den, der har Davidsnøglen, altså den sande tro og overbevisning, som udelukkende tildeles af Guds nåde.