Grundtvig, N. F. S. Nytaarsnat eller Blik paa Kristendom og Historie

“Fortale”

Fortalens hovedindhold er et rids af forholdet mellem religion, poesi og videnskab før og efter Jesu fødsel, der ligesom i 👤Henrich Steffens' forelæsninger ses som historiens vendepunkt (Steffens 1996 [1803], s. 133-135). I gennemgangen indfletter Grundtvig et selvopgør med sin tidlige accept af samtidens fremherskende rationalistiske kristendom, hvor den menneskelige fornuft var central. Sin tro på den åbenbarede 👤Kristus daterede han til 1806, hvor han begyndte at nævne Jesu navn i sin dagbog (Michelsen 1956a, s. 267). Selvopgøret gælder også hans optagethed af ideer fra den tyske romantik, som bl.a. kom til udtryk i afhandlingen “Om Religion og Liturgie” fra 1807 (se indledningen hertil, afsnittet “Grundtvigs inspiration fra tysk romantik”). I fortalen bliver afstanden til især 👤F.W.J. Schellings naturfilosofi markant.

Fortalens holdninger til kristendom, historie og samfund skal ses på baggrund af erfaringerne fra den franske revolution, lige fra dens blodige optøjer til dens opgør med kristendommen. I dens efterdønninger blev samtidens filosofiske hovedproblem forholdet mellem tro og viden, dvs. mellem religion og videnskab (se Michelsen 1979, s. 17 f.).

Om fortalens holdninger og bebudelse af Grundtvigs egen fremtidige rolle, se afsnittet “Baggrunden for centrale temaer i Nytaarsnat”. For en gennemgang af teksten henvises til Lundgreen-Nielsen 1980, s. 371 f. og Auken 2005, s. 187-190.