Grundtvig, N. F. S. Sørgekvad ved Prinds Kristians Død

Inspiration fra norrøn fyrstedigtning

Sørgekvadet er på flere punkter inspireret af norrøn fyrstedigtning og især mindekvadet. Et særligt kendetegn her er rollefordelingen mellem skjald og drot, digteren og den besungne fyrste (Fidjestøl 1982). Grundtvig overtager denne rollefordeling og det havde to fordele. Rollen som skjald lettede for det første den unge digters adgang til drotten, 👤Frederik Christian. For det andet kunne betegnelsen drot anvendes om både 👤Frederik 6. og 👤Frederik Christian (s. 4, hhv. “Nutids Drot” og “En herlig Drot”). Denne sidestilling af hertugen med kongen understøttede augustenborgernes ambition om snart at tiltræde tronfølgen i Danmark-Norge.

Norrøn fyrstedigtning er også kendetegnet ved, at mytologiske motiver flettes ind i det biografiske stof. 👤Christian Augusts død sidestilles i tre strofer (s. 14 f.) med det kongelige sonoffer beskrevet i Ynglingesaga (Snorre 1633, Bogfortegnelse 1805 nr. 4, kap. 9, s. 13). 👤Flemming Lundgreen-Nielsen nævner yderligere inspirationen fra Den yngre Edda og 👤Oehlenschlägers drama “Baldur hin Gode” (1807) og beskriver også digtets norrønismer og kenninger (Lundgreen-Nielsen 1980, s. 331 og 333). Metrisk er der dog ingen norrøn inspiration. Grundtvig omtalte senere Sørgekvadet som sit sidste digt iklædt den nordiske mytologis “opslidte Klædebon” ( Kvædlinger 1815, s. 170).