Indhold
- Man behøver altid 1 Lys for be...
- En stræng Prædestinations Lære...
- Synden kan ikke fremkomme alen...
- Begrebet: Prædestination maa b...
- [x][x][x][x][x][x] [x][x][x] [...
- cfr. ovenfor. See vi hen til, ...
- Grunden, hvorfor jeg egenlig i...
- [Til 8] Eller som det dybest e...
- Prædestinations-Læren synes mi...
- Det forundrer mig, at aldrig (...
- En saadan Mestertyv vil ogsaa ...
- Naturligviis maa han ogsaa tæn...
- [Til 13] Som Exempel derpaa ...
- Han er ikke en Mand, der søger...
- Som en Scene vilde jeg tænke m...
- [Til 16] Det er formodenlig de...
- Naar man sammenstiller Mestert...
- Hvor vanskeligt det er at gaae...
- [Til 19] Naar jeg derimod tænk...
- Det forekommer mig, at i Dogma...
- Som et Sidestykke til Prædesti...
- Som Exempel paa, hvorledes Nog...
- [Til 23] Saaledes ogsaa i »Apr...
- Blev Jacob v. Thyboe, naar vi ...
- En Inspiration maa enten tænke...
- Christelig Dogmatik maa, synes...
- [Til 27] Det vil sige: hele ha...
- Det hedder i Almdl. i de ratio...
- Ved den Udvikling af Forsoning...
- Forskj ellen imellem en Skribe...
- Det mest Ophøiede-Tragiske lig...
- [Til 33] Hvor nær det Tragiske...
- Paa den anden Side ligger det ...
- Til Troen hører dog vel vistno...
- Jeg synes, at man kunde bringe...
- Forsaavidt som Catholikerne fo...
- Det synes, at i Vægterverset K...
- Ideen til Hedningernes Fordømm...
- [Til 40] Man seer saa ofte Exe...
- Skal en stor Mand bedømmes eft...
- Naar man forklarer Prædestinat...
- Det gaaer med Begrebet »Orthod...
- Det synes mig, at Spørgsmaalet...
- [Til 46] Maaske er det derfor ...
- [Til 46] Nu er det rigtignok s...
- [Til 46] For den Christne, der...
- Man taler ved at udvikle Begre...
- Ugelspegel synes at repræsente...
- Ligesom der gives Mennesker, d...
- Hvad Jøderne og senere Mange h...
- Det forekommer mig, at den uhy...
- Det gaaer ofte med at følge Co...
- [Til 60] Misforstaaelse af The...
- Gilleleie.
- Hillerød d. 25. Juli 1835. Eft...
- Kjøbenhavn, den 1ste Juni 1835...
- [Til 72] Der er noget besynd...
- [I marginen til 72] Hvor forvi...
- Gilleleie d. 1. Aug. 1835 . Sa...
- [I marginen til 75] Deraf la...
- [Til 77] Deraf ogsaa den Rød...
- Det gaaer ikke an, saaledes at...
- Der gives vistnok Mennesker, h...
- Det forekommer mig, at Kunstne...
- Den critiske Periode forholder...
- Hvad Kritiken over de forskjel...
- Det gaaer med Christendommen e...
- Den litteraire Lærdom ligner o...
- Er da Alt Drømmerie og Skuffel...
- Det er ikke blot fordi det er ...
- Det er en mærkelig Sammenhæng,...
- cfr. med Hensyn til Luthers An...
- Den Christne med hele sin Leve...
- Naar jeg seer paa en Mængde af...
- Der gives Forfattere, der lige...
- Der gives Kritikere, som, idet...
- Er Kirken berettiget til i det...
- Man blænder sig ofte selv ved ...
- Hvad er egj. den forskjellige ...
- Den samme Vanskelighed, der vi...
- Forskiellige Maader at opfatte...
- Det er vistnok ofte noget Sørg...
- Modgang knytter Msk. sammen og...
- Det er underligt nok med Overt...
- Sentimentalitet forholder sig ...
- Det har ofte paatrængt sig mig...
- Folk forstaae mig saa lidt, at...
- Det er sært, at vor Tidsalder,...
- Livs Ironien maa nødvendigviis...
- Hele Msklivet kunde godt lade ...
- Om Betydningen af participier ...
- [Til 131] Man kunde maaskee og...
- En egen Art Abe er den saakald...
- Det antique er et Divisions St...
- En ægte romantisk Situation er...
- Det Antike er et Præsens, det ...
- Det er Forskiellen mell. den, ...
- Der viser sig ret Modsætningen...
- Det romantiske ligger egl. der...
- er Ecko romantisk. Ja, men naa...
- Ved det romantiske kommer det ...
- Det Historiske ved Stene og Tr...
- Ret interessant er den underli...
- Det synes næsten, som der behø...
- Det kunde blive en ret interes...
- Det vilde være interessant gje...
- Det er det Tragiske, der ligge...
- De tre store Ideer (D.Juan; Fa...
- Jo mere intensivt Jordlivet er...
- Der gives en vis Art Metaphysi...
- Humor i Modsætning til Ironie,...
- Der eftervises det Romantiske ...
- Da jeg mærker, at mit Hoved be...
- Hvori kan egL den Tilbøilighed...
- Skulde Mth: 11,12 egl. ikke væ...
- En omvandrende Musicant paa en...
- Det er aabenbart, at det roman...
- Naar jeg taler om Modsætningen...
- Chr. er egL Bevidstheden om de...
- den underlig forløsende Kraft,...
- [Til 177] behøver Du ikke Samf...
- Der gives Mennesker, der besta...
- Nu forstaaer jeg det, som jeg ...
- [Til 200] Derfor heller ikke l...
- Grundtvig anseer det apostolis...
- Endogsaa den meest antique Uro...
- Situation
- Hvorvidt er Illusion nødvendig...
- Handlingen uden en Idees Inter...
- Skulde det Ironiske i Christd....
- Alt bliver dog mere tragisk de...
- Vilde et Stykke, hvori Helten ...
- Hvilken [x][x][x][x][x][x][x][...
- Den Tvesidethed, som jeg har p...
- Ligger ikke i l Corinth: XIII,...
- da netop hele Ideen ikke kan h...
- Corresponderende Phænomener: S...
- Det Romantiske har Mirakler, d...
- Det Romantiske kan man paa en ...
- Ogsaa det kan man bemærke med ...
- Striden mell. Orthodoxe og Rat...
- Det Antique har ikke noget Ide...
- Det er ganske sandt, hvad Heyn...
- Goethe har vel Ironie og Humor...
- Mærkeligt nok er det, at jeg e...
- Den Tvesidethed, jeg fra andre...
- Mangler den Erkjendelsens Bege...
- Den Hegelske Drøvtygningsproce...
- Da Goethe havde dannet Overgan...
- Fichte havde i høi Grad denne ...
- Den Sætning: at det ikke kan v...
- Paa en Tid, da det hører til D...
- Alt ender med Gehør - Gramatik...
- Det er i Grunden den samme Str...
- Det er en ret interessant Para...
- Et andet Sted p. 425. »Ist es ...
- Elvira (i D. Juan) er egl. ikk...
- Hvori ligger Begrebet Mythe og...
- Vil Vaudevillen, saaledes som ...
- Hvorlidt Forstanden kan udrett...
- Hvorfra kommer dog egl. det Co...
- Det er ret mærkeligt, at Ingen...
- Da man i den fr: Revoloution ø...
- Det gaaer mange Msk. med Hensy...
- I hvilket Forhold staaer det e...
- Den Forskjel jeg har søgt i de...
- Overhovedet lod der sig anstil...
- Det er ret mærkeligt den under...
- Man maa vogte sig for ikke for...
- August. 36.
- Skulde ikke noget af det, jeg ...
- Netop fordi Livets forskjellig...
- Man skrev paa flyvende Blade. ...
- Den Mythologie som Middelalder...
- Hvorledes forholder Pagen i Fi...
- »Min Gud, min Gud [....] Den d...
- Omvendelsesscenen i D. Juan er...
- Da enhver Udvikling efter min ...
- Er ikke ogsaa Prosaens uhyre O...
- Jødedommen havde udviklet sig ...
- [t] ad lin. 3 paa den foregaae...
- Sammenstødet d. 30 Nov., da de...
- Hvor skjønt er ikke Jødedommen...
- Mythologie er Evighedens Idee ...
- Politikere - Spartanere - Mods...
- Der maa i Mythologie-Udvikling...
- Jeg haaber, at efterhaanden de...
- Der er mange Mennesker, der ko...
- Det at Christendommen ikke er ...
- Det er ret mærkeligt, at Chris...
- Der maa dog gives Noget, der e...
- Man er for Øieblikket Intet me...
- Jeg har havt Sorg, siden jeg s...
- Efterskrift.
- d. 2. Dec. Jeg vil overhovedet...
- NogetomHamann.
- Journalen
27. Jan. 1837 - 1840 (2. Juni)
- Naar man seer Æsthetikens og T...
- At saa Mangfoldige give sig af...
- Jeg erindrer et Exempel paa, h...
- Og saa disse Børnebøger for: »...
- [I marginen til 15] Det hele b...
- Der gaaer gjerne en vis Ahnen...
- [I marginen til 18] Hertil hør...
- [I marginen til 18] Det var et...
- Al sand Kjærlighed beroer paa,...
- [I marginen til 24] Naar der i...
- I denne Henseende har Chrstd. ...
- [I marginen til 37] Her maa Ud...
- En Fortale. De fleste Msk. gaa...
- [Til 63] *) Som Luther ogsaa s...
- [I marginen til 63] Man maa re...
- Jeg vil vende mig fra dem, der...
- [I marginen til 78] Jeg seer...
- [I marginen til 78] § og Begre...
- [I marginen til 78] Hvorvidt f...
- [I marginen til 78] Et Træk me...
- [I marginen til 86] [] en att...
- [I marginen til 86] Det er der...
- At Pantheismen udgjør et overv...
- Det er vel sandt, hvad Daub si...
- Det er den i Rom: VIII,19 omta...
- Saaledes erindre ogsaa Sagn ho...
- Middelalderen som romantisk op...
- Hvor nær ligger dog ikke ofte ...
- Ironien kan vistnok ogsaa frem...
- [I marginen til 102] [] Socra...
- [I marginen til 102] Jean Poul...
- At skrive om romantiske Materi...
- See saa træder det Ironiske ik...
- Humor var der jo vel ogsaa i M...
- Jeg maa dog forundre mig over,...
- [I marginen til 115] Justimis ...
- [] Jeg har tidt forundret mig...
- [I marginen til 118] [] Nog...
- [Til 120] disse abrivierede Ms...
- Tak Lichtenberg Tak! fordi Du ...
- [I marginen til 122] [] De ho...
- Spidsborgerne springe altid et...
- [I marginen til 127] Man bebre...
- [I marginen til 127] Naar de t...
- [I marginen til 127] »Man skal...
- [Til 130] Man har overhovede...
- Jeg har ogsaa forenet det Trag...
- Man ivrer saa meget mod Antrop...
- Endogsaa Echo, der fra det rom...
- cfr. denne Bog p. 10 og 11. Hu...
- cfr.p. 10 og 11 og 19. Nu inds...
- [I marginen til 138] »Thi hvor...
- [I marginen til 138] Derfor ka...
- Det Erkjendelsens Moment som d...
- Hvilken Type for det msklige H...
- [I marginen til 150] Enhver Ch...
- Det er dog en mærkværdig Overg...
- Indicativet tænker noget som V...
- Læren om Indicativ og Conjunct...
- Deraf kommer det ogsaa at man ...
- Der gives Msk., om hvilke man ...
- Det vilde være interessant at ...
- Desto værre er min egl. Aand s...
- Det er altid vort Livs Moses (...
- Nu veed jeg et passende Æmne f...
- Det er derved at Holbergs E. M...
- Der gives Msk., der staae i Li...
- Mit Liv er desto værre altfor ...
- Hvor det dog er rædsomt naar a...
- Vogter Eder for de falske Prop...
- [I marginen til 176] Det er ne...
- Naar en Ironiker leer af en Hu...
- Det gaaer i Verdenshistoriens ...
- Alle andre Religioner ere obli...
- Derfor holder jeg saa meget me...
- Der er dog Intet farligere for...
- Det er ret mærkeligt, det er d...
- Det er dog noget Passiar med d...
- Det Aprioriske i Troen, der sv...
- Ahnelse er det jordiske Livs H...
- Humor er derfor først egl. spe...
- Den historiske Anticipation li...
- Naar Ironien (Humor) i sin Pol...
- [I marginen til 195] og derp...
- Om end i omvendt Forhold vil d...
- Der er fornemlig en Slags Refl...
- Schleiermacher er i Grunden de...
- Jeg vilde skrive en Novelle, h...
- Jeg har saa tidt tænkt paa om ...
- Jeg tænker, at jeg, dersom jeg...
- Jeg vilde skrive en Novelle, h...
- Undertiden hender det mig, at ...
- [Til 205] Og jeg tog feil; thi...
- Hvorfor udhviler Sjælen sig sa...
- Nulla dies sine linea. 1838.
- Der er visse Folk, der tage Fe...
- Jeg sad med lille Carl paa Skj...
- Det er da ikke saa besynderlig...
- Fixe Ideer ere ligesom Krampe ...
- Hvor jeg takker Dig, Fader i H...
- Jeg vil arbeide paa at komme i...
- Jeg haaber, det skal gaae mig ...
- Det vilde være et fortræffelig...
- I hvor nært et Forhold til og ...
- Hvor det dog gaaer tilbage med...
- Forholdet mellem Chrstd. og Gn...
- Naar jeg saaledes staaer og se...
- Om Forholdet mellem Chrstdom og Philosophie
-
- Det er en mærkelig Modsætning:...
- I vore christelige Tider er Ch...
- Om Mandens Forhold til Qvinden...
- Empirie er den idelig sig gjen...
- Msket skal efter Chrstd.s Lære...
- Det er disse to Momenter i det...
- [I marginen til 252] Eenheden ...
- Naar visse Folk forsikkre at d...
- Det er netop det Dybe i Chrstd...
- Det forekommer mig, at Napoleo...
- Christi Forsonings objektive R...
- [I marginen] Hvad var det da d...
- Ligesom Jøderne ikke turde udt...
- Om Udholdenhed i Bønnen
- Jo mere man giver det Individu...
- Den græske Kirkes Tilbøielighe...
- I den Forstand er det at Forfa...
- Det er dog den interessanteste...
- Deri kan man ogsaa see Forskje...
- Foreningen mellem Loven og Eva...
- Derved er Vanskeligheden i at ...
- Der yttrer sig ved en besynder...
- [I marginen til 280] Om man en...
- Den catholske Kirke er Modbill...
- Ogsaa hvad Chrsti Lære angaaer...
- Bøn: Fader i Himlene! til Dig ...
- Det kunde synes underligt, at ...
- [I marginen til 287] at Chrstd...
- Det gik med Camolicismen som d...
- Vor Statsforfatning nærmer sig...
- Scholasticismen naaede (ligeso...
- Munkeordenerne ere forbi med J...
- Vi fristes i Ørkenen! (Prædike...
- [I marginen til 293] Ogsaa sen...
- [I marginen til 293] Bøn Herre...
- Der gives Msk., hvis Fordærvel...
- Grækerne havde ikke Under, lig...
- Det ikke-philosophiske Hoved k...
- Der gives Tilfælde i det aande...
- Det gaaer med at udvikle de ap...
- [I marginen til 301] Man kan d...
- Paa Grund af det Aprioriske, d...
- Det er et betydningsfuldt Ord ...
- Det var en meget god Bemærknin...
- Lad vor Tale ikke være som Blo...
- [I marginen til 308] Og vil Du...
- I den chr: Udvikling gjælder d...
- Herren kommer, om vi end maae ...
- 1839.
- Chr: vandrer paa Havet. Bøn He...
- Jeg føler ret i dette Øieblik ...
- Fader i Himlene! Naar Tanken o...
- Enhver Enkelts Liv har ogsaa s...
- Det er det Forvirrede ved os, ...
- Den Christne kan tumles meget ...
- Og vil Chrstus end ikke tillad...
- Fader i Himlene! Vandrer Du me...
- Det er det Sørgelige med mig, ...
- ... Thi Sorg er et gammelt Ord...
- Det første Indtryk man faaer a...
- Herre! gjør Du vort Hjerte til...
- Hegel er en Johannes Climacus,...
- Gud give Kraft til ene at tænk...
- Det bør være med Mskets Sjælst...
- .... først da naar Hjertets æn...
- Lader os i Taalmodighed forhve...
- 1839. ad se ipsum
- Længsel er det høiere Livs Nav...
- Du mit Hjertes Herskerinde »Re...
- Det er dog en uforlignelig Føl...
- Det Guddommelige kan godt røre...
- Al Poesie er Livets Forklarels...
- Det synes som om Philosopheme ...
- Det er den ene Side af al Guds...
- [I marginen til 354] Overhoved...
- Der kommer ogsaa i aandelig He...
- Deri viser sig den dybe gjenne...
- Det gjelder om enhver Idee, hv...
- En ligesaa dyb og hellig en li...
- [I marginen til 362] men en sa...
- At Tænken og Væren ere eet, de...
- Mængden af Msk. gaaer Chrstd. ...
- Det er den fyldigste Prophetie...
- Frygt og Bæven (cfr. Phil: 2,1...
- Naar man seer det Uvæsen ortho...
- Jøderne skruede sig bestandig ...
- Vor Tid taber mere og mere det...
- Chrstd. indeholder en saa mege...
- idet han reed hen til ham, hvi...
- I Chrstd. er Alt blevet et Tri...
- Det er netop det Sørgelige ved...
- Deri er vor Tids Lyrik forskje...
- [I marginen til 383] Jeg har f...
- Jeg hørte forleden en Samtale ...
- Det der egl vil udgjøre Hovedp...
- I Christi Lidelseshistorie fre...
- Det er dog en Fordeel jeg har ...
- Det Phantasiebillede som Sjæle...
- .... Eller vilde Du, at Guds R...
- [I marginen til 391] O Riigdom...
- Det er et i Sandhed opbyggende...
- Gud kan ligesaa lidt bevise si...
- Det chr. Liv har Aphorismer af...
- Christus er den sande magister...
- Prædestinationslæren og Montan...
- Der gives visse Leiligheder, v...
- .... Og føle vi end, at vi let...
- Der gives især hen mod Foraare...
- Og jeg der af Naturen er et Hv...
- [I marginen til 407] den er li...
- Ligesom det i moralsk Henseend...
- 7de Forsvar for Anonymitæten.
- Det Meste derfor der skrives e...
- Jeg er i denne Tid i den Grad ...
- ...... Thi Briller skjule mege...
- Det er ret mærkeligt, at meden...
- Ligesom Chrsti Fremtræden i Aa...
- Hele Tilværelsen ængster mig, ...
- Jeg siger om min Sorg, hvad En...
- Jeg kan dog ikke antage Andet ...
- Gud i Himlene, lad Du mig ret ...
- At Bogstavet ihjelslaaer det k...
- Thi hvad er Udtrykket (Stilen)...
- At erindre Philosopherne og Do...
- Det er utugtigt at fremstille ...
- Først da naar det ved Livets O...
- Jeg har læst et Sted i et indi...
- Forord: Om dette Forord skal b...
- Det er netop den diametrale Mo...
- Naar i vore Tider enkelte Dogm...
- Jeg lever i denne Tid omtrent ...
- Kfædrenes Beskrivelser af Dæmo...
- Evigheden er Tidens Fylde (det...
- .... Men der gives en Anskuels...
- Det gjælder om Hamann hvad der...
- Den chr. Bevidsthed forudsætte...
- Besynderligt nok det er Noget,...
- Endogsaa i Vanvid hersker der ...
- Hele Læren om Arvesynden frems...
- Efter den Maade som Reformator...
- Chrstd.s Standpunkt i Forhold ...
- Det er derfor at »Aladin« er s...
- Det almdl.-msklige Standpunkt ...
- [I marginen til 452] t thi hva...
- Den Jagen efter Aandrighed, de...
- Hvo kommer ikke under Observat...
- Bibliographie.
- Man taler saa meget om, at Chr...
- Der gives i selviske Prætensio...
- At Chrstd. er modsat Pantheism...
- Dersom jeg et Øieblik vilde be...
- Den Frygt, med hvilken den Afs...
- Det er en ret mærkelig Omstænd...
- Individualitæten er det sande ...
- Skov tager sig bedst ud paa Af...
- Det er Ulykken for mig, at med...
- Det er i aandelig Henseende de...
- Det er Noget man dog altid bør...
- Derved fremspringer især det P...
- Dersom de Orthodoxe og Politik...
- Jeg kunde have Lyst til at skr...
- Den Blomst nymphæa alba er et ...
- Det som vi i en vis Retning be...
- og det røber et dybt Blik i de...
- Ligesom der for den nervesvage...
- Parenthesis.
- Claudatur Parenthesis.
- Det er det Sørgelige med mig, ...
- Derfor er min Gang gjennem Liv...
- Derfor finder jeg saa liden Gl...
- Det er dog den største, den ru...
- ... Og uagtet, idet man vender...
- Som det gaaer i Sproget, at ma...
- Jeg har i denne Tid følt mig æ...
- At mit religieuse Liv i den se...
- Og vidste vi ikke, at Kirken a...
- Philosopherne mene, al Erkjend...
- Philosopherne behandle Dogmern...
- Og den Chrstne kan vel ogsaa f...
- ... Derfor er Kongen ingen Inc...
- [I marginen til 531] og ved de...
- Blot jeg snart havde min Exame...
- Geniet gaaer ligesom et Torden...
- Fra den Spisende Spise kom - s...
- Man taler saa meget om Guds Uf...
- Fader i Himlene! bortvend ikke...
- Kritiken er den meest hypochri...
- Al Grundtvigs Prædiken er dog ...
- Den rationalistiske Theologie ...
- [I marginen til 543] eller den...
- Rasmus Nielsens haandfaste og ...
- Min Sjæl svæver i denne Tid so...
- Min Bevidsthed er i enkelte Øi...
- Det er Beskrivelsen af den msk...
- Man har talt saa meget om det ...
- De Fleste Msk. tænke, tale, sk...
- Til Motto for min Barndoms-Liv...
- Ahnelse ligger ikke i Retninge...
- Det Ord: »omsider«, som foreko...
- Den Assimilations-Kraft, som e...
- Det er ligesom et Motto paa he...
- Jeg er god at betroe Hemmeligh...
- ... Og naar saa endelig visse ...
- Løse Papirer
1837-1839
- Det kunde være ret interessant...
- Naar Noget ret skal blive nedt...
- Det gaaer med mange Msk. ogsaa...
- Nordboens Mythologie slog sig ...
- Hvorfor strænge Chrstne saa le...
- Atter er der nyt Liv paa Amage...
- Det er mærkeligt, at den blaa-...
- det sympathetiske Egoistiske. ...
- Denne sig-selv-Overvinden af I...
- Der gives enkelte Ting, man al...
- Situation En vil skrive en Rom...
- ....... derfor have Chineserne...
- Hedenskabet kommer aldrig læng...
- Phantasie: En Mand, der var bl...
- Hadet til det monarchiske Prin...
- Det gudd: Forsyn gaaer saa at ...
- Ironien er en abnorm Udvikling...
- Jeg vilde skrive en Novelle me...
- En Mand, der skriver sit Levne...
- Vinteren er Sommerens Abbrevia...
- Hvor besynderligt den ene Dag ...
- Vaudevillen er den musicalske ...
- Jeg ledte netop efter et Udtry...
- Det er en fortræffelig Dialog ...
- Besynderlig Sammenstilling Gib...
- Naar jeg læser en Bog, er det ...
- Humoristen gaaer ligesom Rovdy...
- Der gives Folk, der i den Grad...
- Det er sært, at det ikke er fa...
- Det gaaer med dem, der ere kom...
- Naar man hører, at Een ved Dri...
- En Forening af det Classiske og det Romantiske.
- Som Marqueurer forekomme mig d...
- Naar der undertiden er en saad...
- Om end Alle holde nok saa mege...
- Staten lider aabenbart for nær...
- Det Dialektiske i den nyere Ud...
- Hvad er Msk. denne Støvdrager ...
- Den Vei gaaer Chrst. ligesom i...
- At Jorden er det Centrale kan ...
- Ussing er et Udraabstegn efter...
- Vor Tid bebuder og bebuder, og...
- Naar Gjødwad (Licentiaten vild...
- For Heine er Christendommen tr...
- Dersom Chrstus skal komme til ...
- Jeg vilde skrive en Novelle, d...
- Det gaaer mig med mine Længsle...
- [I marginen til 757] Gud skabe...
- Mit gode Lune, min Ro stiger s...
- Naar en sand trofast Ven vilde...
- Barndom.Ungdom.25 Aar gl.
- [Til 804] Da var det, at den s...
- [Til 805] Sønderrevet som jeg ...
- Journalen
1840 Juli 4. - Aug.10.
- Det er nu vistnok, at det Abst...
- Man maa overhovedet sige at he...
- Som Betingelse for den i Troen...
- Det er en ligesaa skjøn som dy...
- Det er besynderligt med det Ha...
- Det var kun ved en tilfældig o...
- Mysticismen har ikke Taalmodig...
- Det er godt nok med den megen ...
- Dersom det stod sig rigtigt me...
- Naar man forstaaer de Ord af B...
- Disse Ord af Plato (den ægypti...
- Fra Jyllandsrejsen
1840 Juli 19. - Aug.6.
- Phantasier for et Posthorn- F...
- [Til 15] Vær hilset Du Landsby...
- [Til 17] vær hilset Du Himlens...
- [Til 17] Det er denne Overflad...
- [Til 15] Vaagn op, reis Dig if...
- Melodram for Posthoren saa for...
- d. 17. Juli. Kallundborg. - Sm...
- Aarhuus, d. 18. Juli. Livet i ...
-
-
-
- Løsgængeren; Vagabonden. Et un...
-
- Journalen
1841-1842 Novbr. 20.
- .... og vi hørte jo stundom, a...
- Et probat Raad for uvittige Fo...
- En Replique af en forført Pige...
- [Til 121] Paa Bunden af Vognen...
- [I marginen til 127] derfor br...
- [I marginen til 129] Vel vide ...
- hvad det er at elske Gud ........
- hvad det er at tage Skade paa ...
- Giv Gud Æren.
- [I marginen til 147] og tungt ...
- Min.
- Det er mærkeligt: i Evangeliet...
- Situation:
- Anlæg. Een giver en Novelle ud...
- [I marginen til 208] Til en sa...
- Løse Papirer
1840-1842
- Kbhvn.d. 14 Juni 1840. Alt er ...
- Naar jeg siger, at Alt er nyt ...
- [Til 211] fortes fortuna er He...
- Jeg har Mod til at tvivlejeg t...
- Der gives Dyr, der ikke kunne ...
- Min Paraplui, mit Venskab.
- 1842. Mai. Disjecta Membra. .....
- [Til 233] Qvinden er mere angs...
- [Til 233] Hamann gjør i 6te B....
- Skeptikeren
- Journalen
20. Novbr. 1842 - 1844 Marts
- Cartesius har for en stor Deel...
- Situation Et Msk. modtager et ...
- Min Dom om »Enten - Eller«.
- Anlæg.
- Anlæg.
- Anlæg.
- Idag stod der i Adresseavisen:...
- [Til 89] Naar jeg har Guds Mis...
- [I marginen til 98] Mskene for...
- Berlin d. 10. Mai 1843. Dagen ...
- d. 17 Mai. Havde jeg haft Tro,...
- [I marginen til 110] det skal ...
- [To blade fjernet af Journalen]
- [Til 135] Han faaer Damerne ti...
- [I marginen til 135] Han inven...
- [I marginen til 135] Replik: H...
- [I marginen til 135] Jeg bedra...
- [Et blad fjernet af Journalen]
- Replik:
- Anlæg.
- [I marginen til 179 slutningen...
- Fortale.
- Strax da jeg havde læst denne ...
- Løse Papirer 1842
- Journalen
1844 Marts-Decbr.
- Der gives kun 3 Stillinger mel...
- [Til 10] *) Imidlertid har man...
- [I marginen til 14] Aristotele...
- Situation:
- Denne er Scalaen:
- Naar man siger at Troen støtte...
- Den stille Fortvivlelse En Fortælling.
- Er der da ingen evig Overeensk...
- NB.
- [Til 68] Identiteten kan aldri...
- [I marginen] NB Efterhaanden b...
- Ved Esrom
- [Til 85] Hvis det formeentes Ø...
- NB.
- Replik af en Individualitet.
- Journalen
1844 Decbr.- 1845 Decbr.
- Det er aabenbart, at den Plads...
- Politie-Agenten
- [I marginen til 10] I hans Opt...
- Det Populaire
- [Til 17] Her kunde ogsaa tages...
- [I marginen til 17] Aristotele...
- Af et muligt Forord til mine Leilighedstaler.
- [I marginen til 31] Det vilde ...
- Slutning - Enthymema - Beslutning. En Trilogie.
- [Til 34] og til al Forbedring ...
- Definition paa Ironi.
- Forholdet mellem Enten-Eller og Stadierne.
- d. 14 Mai 1845.ankommen til Be...
- Der maa skrives tvende ny Bøge...
- Et Hjertets Hemmeligheder. cfr. p. 163 i denne Bog. (Privatissimer) eller Næst ved Ulykken og dog den Ulykkeligste.
- En Figur.
- [Til 55] En Situation, hvor ha...
- [I marginen til 55] og en Repl...
- [I marginen til 55] Replik: hv...
- [I marginen til 55] Jeg har kj...
- [I marginen til 67] hun har be...
- [På langs i marginen til 75] D...
- Et muligt Slutningsord til alle de pseudonyme Skrifter af Nicolaus Notabene.
- Lovtale over Efteraaret. poeti...
- [Til 89] Alt hvad der er Nærvæ...
- [I marginen til 89] Vel minder...
- Situation.
- Replik af en humoristisk Individualitet
- [Til 98] Kan Gud Alt uden Møie...
- [I marginen til 98] Hvo falder...
- Replik
- Noget om Køernes Bissen. Et Studium.
- Et Beviis for Chrstdommens Sandhed.
- Replik.
- Bevægelse; Gjentagelse; Afgjørelse en Trilogie.
- Opgave til et Drama:
- Beundringens Dialektik.
- [I marginen til 128] han synes...
- Situation.
- Afsluttende eenfoldigt Efterskrift.
- Journalen
1846 Jan. - Septbr.
- Afsluttende Efterskrift.
- [I marginen til 2] Jeg har et ...
- Det Forfærdelige med den Mand,...
- [På langs i marginen til 6] He...
- Egentlig er det Samvittigheden...
- Menighedens eller Samfundets Dialektik er følgende:
- De occultis non judicat ecclesia.
- Regnestykket.
- [I marginen til 24] Denne Mang...
- [I marginen til 28] [] Saaled...
- Hvorfor sammenlignede Socrates sig selv med en Bremse?
- Rapport. Martz. 1846.
Alle forekomster
↩ Jo mere et Msk. formaaer at glemme, desto flere Metamorphoser kan hans Liv faae, jo mere han formaaer at erindre, desto guddommeligere bliver hans Liv.