Indhold
-
Begrebet Angest
- Distinctionens Tid er forbi, S...
- Afdøde Professor Poul Martin M...
- Forord
- Indledning I hvilken Forstand Overveielsens Gjenstand er en Opgave for Psychologiens Interesse, og i hvilken Forstand den efter at have været Psychologiens Opgave og Interesse peger hen netop paa Dogmatiken.
- Caput I. Angest, som Arvesyndens Forudsætning og som forklarende Arvesynden retrogradt i Retning af dens Oprindelse.
- Caput II. Angest som Arvesynden progressivt.
- Caput III. Angest som den Synds Følge, hvilken er Syndsbevidsthedens Udeblivelse.
- Caput IV. Syndens Angest eller Angest som Syndens Følge i den Enkelte.
- Caput V Angest som frelsende ved Troen.
Alle forekomster
↩ Det er ved oplevelsen af synd, der i Begrebet Angest er uløseligt forbundet med, at mennesket kan opleve sig selv som ånd, - at det seksuelle udpeges og defineres som drift, som dyrisk: »Først i det Øieblik Synden bliver sat, bliver ogsaa den generiske Differents sat som Drift« (74). Jf smst: hvis »Adam ikke havde syndet, saa var det Sexuelle aldrig blevet til som Drift«.