Indhold
-
Antonius i Paris (Danske Klassikere)
- Indbydelse til Rejse
- Opvaagnen i den fremmede Stad
- Romansk Verden
- Kogleriet i Boulogneskoven
- Rimerier under Vejs
- Obeliskerne, Palmen og Fyrretræet
- Bryllupper og Fester (Nopces & Festins)
- Den Nysgærrige
- Simplicitas Tilegnet en naiv og nysgærrig Veninde
- Blødende Rose
- Pariserinde
- Det Frankrig, som jeg søger ...
- Natten
- En Verden af Digtere
- Alliance
- Nyaars-Hymne
- Bryllupper og Fester (Nopces & Festins)
- Hyacinterne eller De smaa Tidsskrifter
- Til Johannes Jørgensen
- En Nat med Paul Verlaine
- Den skønne Propaganda Tilegnet Dr. Georg Brandes
- La Plumes Syvende Banket
- Den ny Poesi (Tilegnet Paul Verlaine som Tak for hans Digt.)
- Efterskrift til Antonius' Optegnelser
- Portræt af Foraaret
- Hvide Løgne
- Italien
- Quartier Latin
- De to Søstre paa Montmartre (Conte Cruel)
- Antonius og Ladislas
-
Valfart (Danske Klassikere)
- FØRSTE BOG
- I Silvios Løgne
- Ekbátana
- II Højere end Alperne - dybere end Middelhavet
- Toscanas Elever
- III Siena - Rom Løse Dagbogsblade
- Ankomst til Siena
- Maaltider i Siena
- Palmesøndag
- Cento cerini
- Protestantisk Vaar
- Unge udødelige
- Evangelium
- Udflugt i det senesiske Landskab
- Et løst Udkast
- Endnu Siena
- Tizians Roser
- Rom
- Pompeji
- ANDEN BOG
- FØRSTE BOG
Alle forekomster
↩ Tidsskriftet Taarnet (1893-1894) blev organ for disse strømninger; i anden række Tilskueren, der også behandlede aktuelle samfundsspørgsmål. Egentlige programartikler og manifester fattes, men det er almindeligt at henvise til Johs. Jørgensens polemiske indlæg Symbolisme (Taarnet, dec. 1893, s. 51-56), hvor han i bred forstand hævder, at den sande kunstner nødvendigvis er symbolist, da denne føler sin Sjæls Sammenhæng med Naturens Sjæl (...). Virkeligheden bliver for ham kun en højere Verdens Symbol. Symbolistisk kunst bliver saaledes et Billedsprog, som i jordiske Hieroglyfer vil udsige det Evige - og for Johs. Jørgensen blot et stadium på vejen mod en konfessionel tro.