Indhold
- FØRSTE DEEL - Fra Kiøbenhavn til Pyrmont 1789
- ANDEN DEEL - Fra Pyrmont til Basel 1789
- TEKSTOPLYSNINGER
- ALFABETISK ORDLISTE
- NAVNE SIGNATURER
- EFTERSKRIFT
Alle forekomster
↩ Jens Baggesen skal ikke dømmes på vulgær psykoanalyse. Den 325 der som han har mod til at blotlægge det, de fleste med eller uden vilje skjuler, risikerer nedladende omdømme. I kunstnerisk sammenhæng tegner "rejsen" sig som det gamle og højst moderne døds- og livssymbol. Døden er dér, hvor jeg'et nærmer sig sine grænser, og dér færdedes Baggesen helst, dér hvor undergang også er tilblivelse, hvor dødsfaren forhøjer livsfølelsen, som i spiret af Strassburg-Münsteren, atter en af de symbolske skildringer: den sindsoprivende klatretur til henrykkelsens tinde. "Er det Lyst eller Smerte, jeg føler i denne svimlende Tilstand? er jeg Livet eller Døden nærmere paa denne støvløse Pynt? Jeg vorder og ophører - skabes og tilintetgiøres - triumpherer og daaner i een og samme Fornemmelse!" (s. 300).