Torben Mundbjerg Uddrag fra Anders Arrebo

Billeskov Jansen foregreb måske den tese som Erik Sønderholm første gang fremsætter i 1971 (Sønderholm: Dansk Barokdigtning. 1600-1750, bd. 2, s. 5-6), og som han begrunder nogle år senere (i Sønderholm: Dansk barok 1630-1700, 1974, s. 158-162). Sønderholm antager at to 'digterskoler' dominerede 1600-tallets digtning: Til den ene digterskole, der grundlægges omkring 1650 af Anders Bording og Søren Terkelsen, hører bl.a. Jens Steen Sehested og den unge Thomas Kingo. Den anden digterskole sættes i gang af Arrebo fra og med udgivelsen af Hexaëmeron i 1661, og til den hører den ældre Kingo, Elias Naur og Jørgen Sorterup m.fl. Sønderholm mener at den første karakteriseres ved sin relativt simple og ukomplicerede stil, mens den anden karaktiseres ved sin svulstige monumentalstil. Bl.a. mener Sønderholm at udviklingen ses direkte udfoldet i Hexaëmeron: som dagene skrider frem, bliver Arrebos stil stadig 'varmere' og stilistisk svulstigere; sjettedagen er således et fuldgyldigt eksempel på "den monumentale barokstil" (smst., s. 158). Sønderholm ser en slags retræte i Tøger Reenbergs Ars Poetica fra 1701. Reenberg var under indflydelse af fransk klassicisme (Nicolas Boileau, 1636-1711), og når han går tilbage til Bording-Terkelsen skolen og fremhæver dem som forbilleder, er det blot fordi han søger nye veje ud af barokkens manierede, stilistiske unoder. Det er således stilistiske studier der ligger til grund for Sønderholms antagelse om Arrebo som igangsætteren af dansk højbarok.