Kierkegaard, Søren Udkast til to prædikener

I en Indledning vises saa først, at dette Rige ikke er af denne Verden, og dog skal være i denne Verden, ja, at det i en vis Forstand just til at være kjendeligt behøver denne Verden (i Modsætning til hvilket det er) men dog ikke af denne Verden.

At den hellige Skrift deler paa to Maader hvilket Parablerne vise: enten Guds Rige er i Himlene – eller det er inden i Eder.

I Forhold hertil ordnes Parablerne. (Der findes en Bemærkning i det Exemplar af det N. T., af hvilket Bindet er revet, til det Sted i Matthæus, hvor Parablerne ere).

Men at uagtet Guds Rige saaledes er inden i Msket, er dette dog ikke den absolute Ukjendelighed, identisk med, at det slet ikke var til. Saaledes var jo Χstus heller ikke Incognito, ikke i den Grad, at det aldrig mærkedes at han var Gud-Msk, skjøndt i ringe Tjeners Skikkelse gjorde han dog fE Mirakler. Men dette er ikke den ligefremme Kjendelighed; saaledes ogsaa med Guds Rige, som er inden i Eder. Den ligefremme Kjendelighed er i Forhold til hvad der forholder sig som commensurabelt til Udvorteshed, saaledes et jordisk Rige, det har ingen høiere Inderlighed end dets Udvorteshed.

Parablerne ordnes da efter følgende tre Bestemmelser: 1) Guds Rige er paa Jorden, saaledes Parablen om Fiskedrættet, en Mand, der saaede god Sæd i sin Agero: s: v: 2) Guds Rige er inden i Eder cfr hiint Sted i Mtth: 3) Guds Rige er i Himlen.