Kierkegaard, Søren Læren om skriftemål og nadver : 1839

P260:260:3


Den protestantiske Lære om Nadv. danner Modsætning til Socinianerne o: A: (til hvem 👤Zwingli nærmer sig) idet den ikke antager det for et blot Erindrings-Maaltid ell. et udv: Tegn; den danner Modsætning til Kathol: idet den ikke antager en Forandring af Substantsen, og endnu mindre denne Forandring som en efter Consecrationen indhærerende habitus (thi Læren om Ubiquitæten er fremsat for at forklare den reelle og substantielle Tilstædeværelse i og under Nydelsen og er ikke nogen rummelig Bestemmelse, ell. timelig m: H: t: en Vedvaren.) Men ihvorvel 👤Luther saaledes urgerer Tilegnelsens-Moment, har han dog ogsaa den substantielle og reale Tilstædeværelse mere for Øie end 👤Calvin, der ved at indskrænke Tilstædeværelsen til de Troende, eensidigt udhæver det subjektive Moment. – I den augsb: Conf: er det udtrykt: docent, quod corpus et sanguis Xsti vere adsint et distribuantur vescentibus in coena domini. Confessio variata nærmer sig 👤Calvin: quod cum pane et vino. De smalkaldiske Artikler udhæve, at det virkelig er tilstæde baade for Fromme og Ufromme. Form: concord:: Vi troe, at Xsti Legeme og Blod er virkeligt og substantielt tilstæde og at det uddeles og modtages tilligemed Brødet og Vinen ligesom Ordene selv lyde efter Bogstaven. Forsaavidt Sagen igjen skulde optages til endelig Afgjørelse har man gjort opmærksom paa, at 1) enten maatte de exegetiske Grunde være afgjørende (men her er den Vanskelighed, at Ordet εστι slet ikke kan tilhøre Xst., saa fremt han har talt syrochaldaisk, at hvis εστι stærkt urgeres nærmer man sig Kath:) 2) ell. den ell. den anden Opfattelse maa tillægges afgjørende Vægt til at forklare Sacramentets Hemmelighed. Men her gjælder det, at begge Momenter ere nødv:, baade Tilstædeværelsen og Nydelsen, og disse to Sider blive i de forskjellige Opfattelser blot mere ell. mindre urgerede. ell. 3) ell. den ell. den anden Opfattelse maatte tilkjendes afgjørende Indflydelse paa Sacramentets Virksomhed. Men herom gjælder det Samme.