219C3462IIC331r
21. Papir260:1-2, bl. [1r]
►potestas clavium er givet saavel i ►►Mth: 18, som fornemlig i ►►Joh: 20, 23. (►αφιεναι og ϰϱατειν
αμαϱτιας.). ►I Kirken brugtes først den offentlige Bekjendelse, senere den private, sanctioneret 1215. Som nu den katholske K. i denne H: synes at lægge en stor Alvor for Dagen, saa ►hildede den sig ogsaa; thi ►Individet kunde ofte ængstes for om det ogsaa havde bekjendt Alt, og ►det kirkelige Princip at en Forglemmelse af Noget ingen Indflydelse skulde have paa Absolutionens Kraft ►streifer jo aabenbart over paa det protest: Gebeet; og Kirken opstillede ►et vrangt Begreb af Synd som Noget blot Udv. haandgribeligt. (►👤Luther derimod siger etsteds, at der [er] ingen Dødssynd uden Vantro). Der af fulgte ogsaa ►Bodens ⓘ
feilagtige Beskaffenhed: Bøn Faste, Almisse. – ►Den protest: K: ivrede herimod især mod Yderspidsen: Aflad; men ►beholdt dog en almdl. Bekjendelse: conf: aug:: confessio retinetur apud nos, quum propter maximum absolutionis beneficium, tum propter alias conscientiarum utilitates .... ►i 11te Artikel: docent, quod absolutio privata retinenda sit, ►docentur homines, ⓘ
ut absolutionem plurimi faciant, quia sit vox dei. ►Apologia c: vox evangelii remittens peccata et consolans conscientias. ►I 👤Luthers lille Kathech.: den Χstne skal modtage Absolutionen som af Gud selv; ikke tvivle men troe Synderne forvist ere tilgivne.
►absolutio declarativaⓘ et judiciaria; men dog var den collectiva og exhibitiva ►i:e: ►confert et exhibet peccatorum remissionem; nu blev Spørgsmaalet om det var ►absolute ell. ►hypothetice?
i Begyndelsen brugte man den Formel: ►deus te solvat a peccatis tuis, men i 12te Aarh: ►ego te absolvo a peccatis tuis in nomineetc. –
Præsten kunde kun tilgive de mindre Synder, Biskoppen de større, Paven alene enkelte, dog undtages naturligviis de Tilfælde, hvor det var umuligt at faae den.