I Begrebet af den gudd. Almagt er saavel det indeholdt, at det hele alt Rum og Tid omfattende Natursammenhæng er grundet i den gudd., som evig og allestedsnærværende al endelig modsat, Aarsagelighed – som ogsaa det, at den gudd. Aarsagelighed, som vor Afhængighedsfølelse udtaler den, fuldk: bliver fremstillet i Totaliteten af endelig Væren, tilmed at Alt virkelig skeer, hvortil der gives en Aarsagelighed hos Gud.
►Gud kan bevirke Alt, hvad der er muligt ell. ikke indeslutter nogen Selvmodsigelse i sig:
►middelbar – umidd. | absolut – ⓘ geordnet .
►absolut gudd. Villen – betinget. –
IC23Jeg synes, at man saaledes kunde vise, hvor urimeligt det var, at skilne mellem en umidd. og midd. Guds Virksomhed. Til Begrebet af en midd. V. hører at man bruger Midler; men den Gjenstand, jeg bruger som Middel, maa ►eo ipso ►træde op som givet, som jeg altsaa udøver en Magt over; men som igjen udøver en Magt over mig; men et saadant Forhold kan ei tænkes bestaaende med Guds absolute Frihed.
d. 1 Octbr. 1834.