Kierkegaard, Søren Notesbog 4 : 1837

Not4:5


3die Foredrag.

d. 22 Nov.

Phænomenologie er altsaa Fremstilling af den videnskabelige Udvikling forsaavidt Selvbevidstheden er dens Maal. Forholdet mell. Subjekt og Objekt, men Objektet her er Χstus. Nu kunde man vel her fra Troens Standpunkt sige: ja Χstus er Maalet, hvortil Alt tenderer (her er den absolute Identitæt af Aabenbaring og Selvbevidsthed.) Men denne Χstus maa dog igjen optages, oversættes i os. Her møder strax Vanskelighed: hvilken er den absolute Χst., ligesom Kunsten giver os forskjellige Billeder af Χstus, saaledes ogsaa Erkjendelsen. Her ligger jo ogsaa Differentsen mellem Katholiker og Protestanter. De ere enige om det egl. factiske, om Troes-Artiklerne, ogsaa om tredie om »Aanden«, naar den kun behandles som den tredie Person i Gudd.; men saasnart Spørgsmaalet bliver om Tilegnelsen divergere de, men Aanden er jo netop det subjektive Princip, hvorved det Objektive oversættes i den concrete Bevidsthed – det Samme viser sig ogsaa i det Mindre, en Χstus for 👤Anselms Aand er forskjellig fra en 👤Böhmes. (den første mere blot historisk; den anden langt ideellere; langt mere opfattet i sin uendelige historiske og ideelle Ubiquitet.).

En theologisk Phænomenologie er altsaa Udvikling af den theologiske Viden, forsaavidt Selvbevidstheden er dens Maal.

(Phænomenologie kunde ogsaa tages i en vidtløftigere Forstand og omfatte hele Historien, da det ikke blot er den intellectuelle; men ogsaa den sædelige Bevidsthed fE der gjør sig gjeldende. 👤Hegel kaldte sin første Udgave af Phænomenologien sin første Verdens Omsegling. – senere har han dog alene holdt sig til videnskabelige Bevidsthed.)

den er ikke Khistorie, der udvikler den chr Friheds concrete Fremtrædelser, ikke Dogmehistorie, der beskjæftiger sig med Indholdet selv; ikke Symbolik, der udvikler Controverserne, uagtet begge sidste basere sig paa den.

Quicquid cognoscitur cognoscitur per modum cognoscentis.

[a] (👤Baader.)

(Deraf Betydningen af de forskjellige religieuse Standpunkter, Selvbevidsthedens nødvendige Stadier. – Betydningen af AccomodationAntropomorphismer. Antropomorphismen har i Grunden samme Dialektik som den theologiske Phænomenologie. Til enhver Antr[o]pomorphisme svarer en Theomorphisme.)

[b] (👤Baader.)

👤Daubs sidste Skrift udvikler fornemlig Supranaturalisme og Rationalisme og Pietisme.


Phænomenologie


1ste Stadium.

den apostoliske K., hvor Tro og Troens Gjenstand falde sammen, dens paradisiske Tilstand. – Dog paa det følgende Udviklingstrin som paa ethvert senere have vi kun Χstus reflecteret gjenem deres Apostlenes Selvbevidsthed i vor. Nu opkommer der Tvivl om man ogsaa har den rigtig, og det eneste Middel man har til at sikkre sig, er, da Skriften paa dette Standpunkt, som underkastet Fortolkning, er utilstrækkelig, en levende uafbrudt Communication med den apostoliske Kirke, der i ethvert Øieblik umiddelbart og reflexionsfrit kan besvare ethvert Spørgsmaal:

det er den katholske Kirke

Men nu opkommer der Tvivl om Kirken virkelig har Objektet (Reformation) og jo mere Kirken udvikler Bestemmelserne om Kirken, desto mere fjerner den sig fra sit Objekt.

[c] Jeg formoder at det skeer derved, at Kirken kommer til at reflectere over sig selv og derved taber, som det altid skeer foreløbigt ved enhver Reflexion, sit Objekt. 👤K.


2det Stadium

Reformationen, som kommer under Veier med, at Kirken ikke har Objektet. Da nu hiin levende Communication er afbrudt saa bliver det naturligt at tye tilbage til det Oprindelige. – 📖 Bibelen – Men hvorledes skal den fortolkes? af sig selv svarer Reformatorerne og glemme at de selv bragte et heelt dogmatisk System med dem, og at de saaledes bevæge sig i en Cirkel Troen faaes af 📖 Bibelen og 📖 Bibelen skal fortolkes af Troen som faaes af 📖 Bibelen; og at saaledes Døren er aabnet for enhver Fortolkning, og saaledes involverer Reformationen Rationalismen. –

[d] 📖 Bibelen maa fortolkes og ethvert Fortolknings-Princip har en Forudsætning. 👤Erdmann.

Forsøget med det apostoliske Symbolum hjælper ikke, da man om man end kunde tilveiebringe en historisk Vished, der vilde vise sig en Mangfoldighed af Fortolkninger, og man saaledes kun tilbage foran den historiske Adskillelse.


3die Stadium.


Χstdommen søges i Selvbevidstheden.