Kierkegaard, Søren Notesbog 4 : 1837

Not4:46


📖 Zeitschrift📖 für Philosophie und spekulative Theologie.

v.Dr. 👤J.H. Fichte.

Ersten Bandes erstes Heft.


👤Weize søger i sin Afhandling: »📖 die drei Grundfragen der gegenwärtigen Philosophie«, stilet mod die Philosophie unserer Zeit. Zur Apologie und Erlaüterung des Hegelschen Systemes v. Dr. 👤Julius Schaller. 📌Leipzig 1837.8.«, at bringe det første Spørgsmaal om Methoden d. v. s: den absolute Methode til Evidents. Dette Spørgsmaal og dets Løsning som et væsenttlig og 👤H. alene tilskriveligt Resultat af 👤Kants Idee til en Fornuft Kritik og 👤Schellings umidd. Anskuelse. – 👤Heg[e]l springer dog et Standpunkt over, hvorfor det bliver nødvendigt endnu engang at vende tilbage til 👤Kants ærlige Vei. Hans Phænomenologie skulde egl. repræsentere denne Erkjendelsens Kritik, men det kan den ikke, deels vises det ogsaa ved 👤H. tause Erkjendelse deraf, fordi han udelukkede den i 📖 Encyclopedien ell. idetmindste kun benyttede dens adsplittede Dele paa forskjellige Stæder – deels fordi den paa en Maade fuldender hele Systemet, idet dens enkelte Evoloutioner ikke ere den igjenem sin egen Dialektik til Erkjendelsens Begrebet henførte almdllige Erkjendelse, hvorved Overgangen er funderet fra den almdl. Erkjenden til den egl. speculative, men tillige indeholder det for Bevidstheden endnu ikke fremtraadte; men dog an sich tilstædeværende Objekt, og saaledes de enkelte Bevægelser tillige er dettes Bestemmetheder. Den Philosophie, der som 👤Hegel antager den absolute Identitæt af Tænken og Væren maa nødvendigviis begynde med Logiken, med »Væren« som den første umidd. Identitæt af begge som den enkelte med sin Gjenstand umidd. identiske Tanke. Dernæst udvikles, hvorledes det staaer sig med den Fordring om Methodens absolute Nødvendighed for Indholdet. 👤W. fordrer kun en relativ Nødvendighed.

[a] Om Betydningen af Methode. Om Forholdet mell. Logik og Natur-Videnskab.

[b] »den speculative Logik« efter 👤Weize.

[c] »Methodiken beroer væsentligt paa den Bevidsthed, at Methoden som saadan har sit Sæde i Subjektet, at den følgelig ogsaa maa vorde retfærdiggjort for Subjektet, maa opstaae i Subjektet paa en lovmæssig Selv-Udviklings Vei«. 👤Weize.

d. 18 Dec: