Kierkegaard, Søren Notesbog 4 : 1837

Not4:39


26de Forelæsning.

Bestaaer nu Forskjellen mellem det Standpunkt, hvortil vi nu ere komne, og den praktiske Idealismus kun deri, at det opfatter som »Væren«, hvad dette sætter som blot »Skullen«, saa vil ogsaa paa dette Standpunkt den værende Sandhed kunne anskues paa en dobbelt Maade, nemlig det der hidtil først var Objekt, dernæst moralsk Verdensorden[,] vil nu blive anskuet som det anskuende Subjects værende Substants, hvorimod det der først var »Jeg« derpaa villende Subject, vil nu blive anskuet som det, der væsentligt kun er Moment, Accidens til hiin Substants.

Anskuelse af det Absolute

den absolute Afhængigheds Følelses Theologie


Det Absolute »er det, der er hævet over enhver Modsætning, og som derfor hverken kan have en Modsætning i sig ikke heller kan taale Noget som staaende over for sig.«