Kierkegaard, Søren Notesbog 4 : 1837

Not4:20


8ttende Forelæsning.

Vi ere nu komne til, at det Sande er bestemt som det Modsatte af »Jeget« og det skal være det Sande kun fordi det er det Modsatte af »Jeget«. Enhver anden Bestemmelse ved Sandheden er tilfældig, væsentlig er den kun det Modsatte af »Jeget« Men saaledes er det, der gjør Sandheden til Sandhed ikke andet end »Jeget selv«. Og Sandheden har til sit Indhold, kun hvad Jeget giver det. – Nu slaaer det over til det Modsatte.1

den religieuse Overtroes Faldensammen med det Modsatte, netop Jegets Herredømme over det troede Indhold lader sig ogsaa empirisk eftervise. Her indtræder en Svæven imellem den største Overtroe og altsaa slavisk Frygt og den største Vilkaarlighed og Ubundethed (Fetischisme).

1 Grunden hvorfor det er saa vanskeligt at faae Folk til at indsee denne dialektiske Bevægelse, og hvorfor det falder dem langt lettere ved de phænomenologiske Analogier 👤Erdmann anfører, er at en saadan Overgang synes at involvere den Livets Incommensurabilitæt, der er utilgjængelig [for] den abstrakte gjenem Nødvendighedens Tankeknuder sig udviklende Dialektik. – 👤Kierkegaard. d. 7 Nov. 37.