Kierkegaard, Søren Uddrag fra Notesbog 4

Man vil søge Sandheden i gjenem et objektivt Medium; men i sig selv ved en uendelig Ingreß, det er egl. en fuldstændig Udførelse af det gl. protestantiske testimonium sp. s. Dette er den uendelige Subjektivitæt og beroer paa [at] Sandheden er ikke blot subjectiv; men ogsaa objektiv, ell. i det dogmatiske Sprog: der er ikke blot Fader og Søn; men ogsaa Aand. Aanden har vi i sin første Skikkelse i den apostoliske Inspiration (hvorved er det Mærkelige at medens Sandheden var blot objektiv for Apostlene, var, saa at sige, palpabel, forstode de den ikke; men først da den ved Aanden var subjektivt oversat i Bevidstheden – 👤Daub👤Grundtvig.) senere var den i Inspirationen i Kirken i Paven, i Concilier, etc; men indskrænket til Individualiteter og kun for en Tid tilstæde Endelig møder den os i testimonium sp. s., men dette antog Charakteren af et privat personligt Beviis. Det er altsaa Positioner af samme speculative Tanke, kun indtoge de en gal Stilling til Ideen. (I Middelalderen havde Kirken ikke Aand; men Geistlighed. 👤Daub.). I Protestantismen antog den en tilfældig personlig Charakter. Den speculative Dogmatik afskjærer derfor ikke Traaden, tvertimod anerkjender den fuldkommen Nødvendigheden af de foregaaende Stadier, og giver det egl. Begreb af Tradition.

[a] Dogmatiken antog derfor et ganske andet Forhold i Katholicismen end i Protestantismen, der var flere Dogmatikere ligesom der var flere Paver og dog kun eet Papat altsaa per successionem (👤Daub) i Protestantisme[n] havde ethvert nyt System en ny Horizont.