Tekstredegørelse

1. Manuskriptbeskrivelse 109
2. Datering 111
3. Indhold 112

1. Manuskriptbeskrivelse

Notesbog 2 er et kladdehæfte i kvartformat. Den har oprindelig bestået af 10 blade eller 20 sider.* Enkelte manuskriptblade er helt eller delvis gået tabt. I ét tilfælde er den manglende tekst indirekte overleveret i 👤H.P. Barfods udgave Af Søren Kierkegaards Efterladte Papirer (EP).* I to tilfælde er kun optegnelsernes indledende ord registreret i Barfods fortegnelse over SKs efterladte papirer (B-fort.).* Notesbogen findes i Kierkegaard Arkivet (KA) på 📌Det Kongelige Bibliotek.

Not2

1

Manuskriptet består af et hæftet papbind med overtrækspapir i brunt bakkemarmor.
8 blade i 4o,* hvoraf bl. [6] nu er løst.
Bl. [1] er upagineret. Herefter med blyant pagineret 1-19 på hver anden side (højresiderne). Pagineringen begynder på bl. [2]. Også bagpermens inderside er pagineret (s. 19). S. 5-[8] mangler.
Papir: svært, ribbet; vandmærke: en lilje samt bogstaverne C & I Honig. Mål: 192 x 235 mm.* Hæftesnor af naturfarvet sejlgarn. På s. 17-[18] er yderspalten afrevet.*
Bladene er foldet på langs; inderspalten rummer tekst, yderspalten få tilføjelser. Den første optegnelse, Not2:1, er skrevet øverst på forpermens inderside hen over hele siden. På s. [2] findes i yderspalten spor (to oblater) efter indklæbning af en nu forsvundet lap. På s. 3 er i yderspalten indklæbet en lap med Not2:2.b. På s. [16] findes tre optegnelser, hvoraf de to første, Not2:7 og 8, er skrevet hen over hele siden, den tredje, Not2:9, på en indklæbet lap midt på siden (se illustration 3

3. Notesbog 2, s. [16] med indklæbet lap

).
Bl. [1] og s. 9-[14] er ubeskrevet. S. [8] har været ubeskrevet if. B-fort.
Slutningen af Not2:2.b samt Not2:2.c og d er skrevet med rødt blæk. Desuden en del understregninger med rødt blæk, især i overskrifter.
Håndskriften er overvejende omhyggelig og let læselig, på s. 15-[16] lidt større, men sirlig.
Få korrektioner.

1

(B-fort. 453; KA, C pk. 2 læg 2; Pap. I og XII C 51-60 + 62-66)

2. Datering og kronologi

Notesbog 2 indeholder 14 optegnelser, af hvilke de 6 er dateret. Den første daterede optegnelse, Not2:3, er fra 16. marts 1835. Hvornår de første to optegnelser er indført, kan ikke vides med sikkerhed; men det forekommer sandsynligt, at det må være sket umiddelbart forinden i første halvdel af marts. I øvrigt noterer man sig en række spring i optegnelsernes kronologi: Not2:7 er skrevet i dec. 1835, Not2:9 i sept. 1835, Not2:10 er fra 13. okt. 1835, og endelig er Not2:13 og 14 fra den 28. marts 1835. For de sidste to optegnelsers vedkommende kan det forklares ved, at de må være SKs afskrifter af allerede foreliggende optegnelser, måske på løse lapper. Not2:9 befinder sig derimod på en indklæbet lap, hvilket er grunden til, at den er nogle måneder ældre end Not2:7 og den dermed nok samtidige Not2:8. At Not2:10 kan være ældre end Not2:7, er der intet usædvanligt ved; ofte ses det nemlig, at SK med blanke sider gør plads til senere optegnelser, hvor han ønsker at udvikle noget. Notesbogen er altså sandsynligvis påbegyndt i marts 1835 og efter alt at dømme afsluttet i december samme år.

3. Indhold

Notesbog 2 afspejler SKs voksende optagethed af de tre skikkelser 👤Faust, 👤Don Juan og 👤den evige jøde. Disse studier antager siden et grundigere og mere systematisk omfang i journalen BB, hvor først og fremmest 👤Goethes Faust påkalder sig hans interesse.*

Notesbogens længste optegnelse, Not2:2, er et excerpt af 👤Chr. Ludwig Stieglitz' afhandling »Die Sage vom Doctor Faust«, trykt i Historisches Taschenbuch, udg. af 👤Friedrich von Raumer, 📌Leipzig 1834, s. 125-210. Efter en redegørelse for Faustsagnets og Faustlitteraturens historiske udvikling udmunder afhandlingen i en fyldig bibliografi over litteratur vedrørende 👤Faust (s. 183ff.). Indledningsvis excerperer SK spredt og stikordsagtigt fra afhandlingens første del og afskriver dernæst en mindre del af bibliografien, idet han anfører følgende: »Af Litteraturen vil jeg kun bemærke mig Noget. Den findes særdeles fuldstændig hos v. Raumer.« Stieglitz' bibliografi rummer i alt 107 numre, og samtlige disse har SK fundet det nødvendigt at afskrive i efteråret 1836 i journalen BB. Sammenholder man de to afskrifter i hhv. Not2:2 og BB:12, er den afgørende forskel kvantiteten: i Not2:2 anføres foruden nogle enkelte titler kun de sidste tre afsnit af bibliografien (s. 203-206): »Schriften über Göthes Faust«, »Erzählungen« og »Opern«, de to sidste dog i omvendt rækkefølge i forhold til Stieglitz, hvor BB:12 bringer dem i kildens orden. Hertil kommer – hvad det er vigtigt at notere sig – at hvor de pågældende titler hos Stieglitz og i BB:12 er nummereret 40-63, nummereres i Not2:2 udelukkende titlerne i kategorien »Schriften über Göthes Faust«, og det forfra 1-9. Desuden ses enkelte ortografiske forskelle. Man kan af afvigelserne slutte, at SK i BB:12 ikke kan have afskrevet disse dele af bibliografien efter sin egen tidligere afskrift i Not2:2, men må have været to gange i kilden, altså Stieglitz' afhandling i Historisches Taschenbuch.

Derimod er der rimelig grund til at formode, at BB:16 er en afskrift af SKs egen tidligere liste over litteratur til den evige jøde i Not2:12. Oplysningerne om disputatser har SK oprindelig hentet fra 👤Rasmus Nyerup Almindelig Morskabslæsning i Danmark og Norge igjennem Aarhundreder, 📌Kbh. 1816. De to optegnelser er omtrent identiske, med undtagelse af tilføjelsen i Not2:12 af parentesen »(👤Ahasverus. Skomager. Cartophilus. Dørvogter.)« samt i BB:16 af titlen Blade af Jerusalems Skomagers Lommebog, udg. af 👤B.S. Ingemann, Kbh. 1833, som SK først anskaffede i feb. 1836.* Et andet sammenfald skal nævnes, nemlig Not2:10, dateret 13. okt. 1835, hvor SK henviser til Ein Volksbüchlein, udg. af 👤Ludwig Aurbacher, 2. udg., 📌München 1835, og nedenunder anfører: »(Studenterforeningen eier den.)«; henvisningen bringes også i BB:16, men dog med den biomstændighed, at SK på dette senere tidspunkt selv har anskaffet bogen.* Også i Not2:11 henvises der til pågældende værk.

Not2:3 er en pudsig refleksion over Mephistopheles' forvandling til hund med afsæt i en bemærkning af 👤Stieglitz om »(...) was von Andern, die geheime Künste trieben, auf ihn [Faust] übergetragen wurde. Wir erwähnen nur des Hundes, der als treuer Begleiter Faust's erscheint, und in dem, wie die Sage ihn wichtig macht, ein böser Geist verborgen gewesen.« (s. 133). I øvrigt har Stieglitz og dennes litteraturhenvisninger utvivlsomt været til stor nytte for SK; her finder han flere værker, som han senere uddyber kendskabet til. Det gælder fx 👤K.E. Schubarth Ueber Goethe's Faust, 📌Berlin 1830, ktl. U 96, jf. især det store excerpt i BB:7, og 👤Johannes Falk Goethe aus näherm persönlichen Umgange dargestellt, 📌Leipzig 1832, jf. Not3:6 og 8. Henvisningen til 👤Lessings Faust-fragment i marginaloptegnelsen Not2:2.b stammer også fra Stieglitz' bibliografi, om end ikke den del, der er afskrevet i notesbog 2, men som titel nr. 5 i sektionen »Dichterische Behandlungen«;* det er hertil, SK senere henviser i BB:8 fra sept. 1836.*

I Not2:7, hvor SK direkte sammenstiller 👤Faust, 👤Don Juan og 👤den evige jøde, anes konturerne af et projekt, uden at man dog med sikkerhed kan fastslå, at SK har gjort sig klart, hvad det nærmere skal bestå i.* Optegnelsen lyder (jf. illustration 3):

Interessant bliver det ogsaa, at Faust (som jeg dog maaskee rigtigere gjør til det tredie Standpunct som det mere middelb:) optager i sig baade D: Juan og den evige Jøde (Fortvivlelse). –

Det maa hell. ikke glemmes, at D. Juan maa opfattes lyrisk (derfor med Musik); den evige Jøde episk. og Faust dramatisk. –

Dec. 35.

I den følgende optegnelse, Not2:8, henvises der til 👤Heibergs kategorisering af Faust som et »umiddelbart drama« i Kjøbenhavns flyvende Post 1828; men SK undlader dog på dette sted at udvikle sine indvendinger mod opfattelsen.* For SK er det umiddelbare stadium 👤Don Juan, hvad han imidlertid ikke belyser nærmere i notesbog 2, derimod i journalen BB i optegnelse BB:24 fra jan. 1837, »Noget om Pagen i Figaro; Papageno i Tryllefløiten og Don Juan«, som er en forstudie til »De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musikalsk-Erotiske« i Enten – Eller.* Her fastslås det bl.a., at »alle tre Stadier [Cherubino, Papageno, Don Juan] ere naturligviis som umidd. reent musicalske, og ethvert Forsøg paa en anden Fremstilling lægger let for megen Bevidsthed ind i dem«, og i forlængelse heraf læser man anmærkningen: »Begynder ikke i Faust det mere midd: Kjærligheds-Liv, forsaavidt han reproducerer D. Juan.«* Den samme tanke ses i Not2:7, hvor det hedder, at Faust som det reflekterende stadium optager Don Juan og 👤den evige jøde i sig. Allerede her identificeres den evige jøde med fortvivlelse. Det samme gælder citatet fra 👤Hoffmanns Meister Floh, Not2:9, hvor en fuldkommen iagttagelsesevne er fortvivlelsens årsag.*

I Not2:14 spørges: »Man hører saa ofte Folk tale om, at Een er en Don Juan, ell. Faust; men ikke let, at han er den evige Jøde. Skulde dog der ikke findes Individer af den Art, som netop have optaget for meget af den evige Jødes Væsen i sig?« Spørgsmålet besvares ikke umiddelbart; men personifikation af 👤Faust og 👤Don Juan kommer SK ind på året efter i optegnelsen FF:19, der indledes: »Hvad vil det sige og hvorvidt er det sandt, at hver Tidsalder har sin Faust etc – Nei i Verdens-Udviklingen er der kun een Faust, kun een D. Juan, men for det enkelte Individ ligesom for den enkelte Nation i Verdens-Udviklingen er naturligviis en for hver (...)*

Som det er fremgået, er der en ganske tæt sammenhæng mellem notesbog 2 fra 1835 og journalen BB fra 1836-37, hvor de samme temaer bliver genstand for undersøgelse. Hvad der i første omgang er løsere skitseret, får fastere form i journalen, hvor SK er nået til en betydeligere grad af klarhed over formålet med sine æstetiske studier. Endelig skal mindes om, at notesbog 2 også bør ses i sammenhæng med notesbog 3, hvor Faustinteressen udmønter sig i grundige Goethestudier.*