Kierkegaard, Søren Notesbog 13 : 1839

Not13:27

#

* 👤Tennemann📖 Geschichte der Philosophie 3die B.

👤Aristoteles.


Hvad der indtil p. 120 har været mærkeligt har jeg understreget i mit Exemplar.

Den hele Undersøgelse angaaende πϱωτη φιλοσοφια, det Tvetydige heri, snart er det en Ontologie, snart Theologie. Denne Forvirring forekommer det mig gjentager sig i den nyere Philosophie, cfr p. 67.

[a] 👤Schelling i 📌Berlin vilde, at Logikken skulde være πϱωτη φιλοσοφια. cfr. mit Manuscript.

Han inddeler at alle Ting ere



hvor finder nu Msk. Plads?


Han deler ikke som 👤Plato dichotomisk:

Substants – Accidents


han har en Trichotomie:

Materie – Form – Berøvelse (στεϱησις.

Materien har nemlig en oprindelig Form.


der gives fire Arter af Aarsager (cfr. p. 120). Materie, Form og Modell, den virkende Aarsag, Endzweck.

p. 121. Lykke og Tilfælde.


Overgangen fra Mulighed til Virkelighed er en Forandring, saaledes oversætter 👤T. ϰινησις, er det rigtigt saa er denne Sætning af yderlig Vigtighed (cfr. p. 127.

[b] Alt dette fortjener at paaagtes m: H: t:Bevægelserne i Logikken.

ϰινησις er vanskelig at bestemme; thi det hører hverken med til Mulighed ell. til Virkelighed, er mere end Mulighed og mindre end Virkelighed. cfr. p. 128.

[c] Ogsaa den Maade, paa hvilken Skeptikerne nægtede Bevægelsen. cfr. 👤Diogenes af Laerte 9 Bog 11 Capitel § 99. Ogsaa 👤Parmenides og overhovedet Eleaternes Benægtelse af Bevægelsen cfr 👤Tennemann 1ste B. p. 171 IV. 173 VII. p. 184. V. især 👤Zeno p. 196. 👤Leucipp og alle Atomistikere antoge derimod Bevægelsen. For at forklare den, brugte de det tomme Rum som det negative. – Hvad det tomme Rum er paa Naturbetragtningens Gebeet er Muligheden paa Frihedens Gebeet, jeg troer der lod sig drage her en betydningsfuld Paralelle, som jeg besynderlig nok aldeles ikke finder end ikke intenderet hos Grækerne.

Bestaaen og Forgaaen er ikke ϰινησις.

der er 3 Arter ϰινησις, i Henseende til Quantitæt

αυξησις – φϑισις (Aftagen)

m:H:t: Qualitætell. Accidentser

αλλοιωσις.

m: H: t: Stedet

φοϱα.