IVC45 9 * ►👤Tennemann📖 Geschichte der Philosophie 3die B.
►Hvad der indtil p. 120 har ⓘ været mærkeligt har jeg understreget i mit Exemplar.
►Den hele Undersøgelse angaaende πϱωτη φιλοσοφια, det Tvetydige heri, [a] snart er det en ⓘ Ontologie, snart Theologie. Denne Forvirring forekommer det mig gjentager sig i den nyere Philosophie, cfr p. 67.
✂ [a] IVC46►👤Schelling i 📌Berlin vilde, at Logikken skulde være πϱωτη φιλοσοφια. cfr. mit Manuscript.
395►Han inddelerⓘ at alle Ting ere
hvor finder nu Msk. Plads?
►Han deler ikke som 👤Plato dichotomisk:
Substants – Accidents
han har en Trichotomie:
Materie – Form – Berøvelse (στεϱησις.
Materien har nemlig en oprindelig Form.
►der gives fire Arter af Aarsager (cfr. p. 120). Materie, Form og Modell, den virkende Aarsag, Endzweck.
IVC47►Overgangen fra Mulighed til Virkelighed er en Forandring, saaledes oversætter 👤T. ϰινησις, [b] er det rigtigt saa er denne Sætning af yderlig ⓘ Vigtighed (cfr. p. 127.
✂ [b] IVC48Alt dette fortjener at paaagtes m: H: t:►Bevægelserne i Logikken.
►ϰινησις er vanskelig at bestemme; thi det hører hverken med [c] til Mulighed ell. til Virkelighed, er mere end Mulighed og mindre end Virkelighed. cfr. p. 128.
✂ [c] IVC49►Ogsaa den Maade, paa hvilken Skeptikerne nægtede Bevægelsen. cfr. 👤Diogenes af Laerte 9 Bog 11 Capitel § 99. ►Ogsaa 👤Parmenides og overhovedet Eleaternes Benægtelse af Bevægelsen cfr 👤Tennemann 1ste B. p. 171 IV. 173 VII. p. 184. V. især 👤Zeno p. 196. ►👤Leucipp og alle Atomistikere antoge derimod Bevægelsen. For at forklare den, brugte de det tomme Rum som det negative. – Hvad det tomme Rum er paa ►Naturbetragtningens Gebeet er Muligheden paa Frihedens Gebeet, jeg troer der lod sig drage her en betydningsfuld Paralelle, som jeg besynderlig nok aldeles ikke finder end ikke intenderet hos Grækerne.
►Bestaaen og Forgaaen er ikke ϰινησις.
►der er 3 Arter ϰινησις, i Henseende til Quantitæt
αυξησις – φϑισις (Aftagen)
m:H:t:ⓘ Qualitætell. Accidentser
αλλοιωσις.
m: H: t: Stedet