Kierkegaard, Søren Notesbog 1

[a] Man har anseet denne Lære for skadelig for den chr: Dyd. Men det beroer paa en Misforstaaelse af Ordet »Tro« og Gjerning. Det første har man taget blot i intellectuel Forstand; det andet har [man] brugt blot om de empiriske Phænomener. 👤Augustinus: inseparabilis est bona vita a fide, quæ per dilectionem operatur, im̄o ea ipsa est bona vita.« – Denne Frygt har sin Grund i at man overfører en msklig Maalestok paa Gudd. Da vi nemlig ikke kan skue ind i Hjerterne maa vi see paa Gjerninger.

[b] I 📖 confessio augustana 20de Artikel bruges justificatio og remissio peccatorum. I apologia confessionis hedder det: consequi remissionem peccatorum et justificari. I Concordieformelen: vocabulum justificationis significat justum pronuntiare a peccatis et æternis peccatorum suppliciis absolvere. – I 📖 confessio aug:deus non propter nostra merita sed propter Χstum justificat hos, qui credunt se propter Chr: in gratiam recipi. – Troen har til sit Objekt remitti nostra peccata propter Χstum.

[c] necessitas meriti og necessitas debiti. og det er mærkeligt, at formula concordiæ søgte at sætte begge Dele i Indifferents ved at erklære sig baade mod Gjerningers Nødv: og deres Skadelighed. –

[d] 👤Schleiermacher gjør Gjenfødelse til Udgangspunkt for Inddelingen, den bestaaer af to Dele: Omvendelse m:H:t: Livet, Retfærdiggjørelse m:H:t: Gud.

[e] ved en hellig Kaldelse. 2 Tim: 1, 9.

[f] 👤Melanchton forandrede sig Noget. I Begyndelsen var han en Prædestinatianer, han siger i 📖 loci theol. 1ste Udgave: quandoquidem omnia, quæ eveniunt, necessario juxta prædestinationem divinam eveniunt, nulla est voluntatis nostræ libertas.👤Calvin: »æternum dei decretum, quo deus apud se constitutum habuit, quid de unoquoque homine fieri vellet. Non enim pari conditione creantur omnes, sed aliis vita æterna, aliis damnatio æterna præordinatur.« – »non ideo deum elegisse quosdam, quod prævidit illos futuros esse sanctos, sed sanctos factos esse, quia elegit illos.« SupralapsariiInfralapsarii.

[g] 👤Michael Bajus. fordømt ved en Bulle af 👤Pius V af Aar 1567. – 👤Ludvig Molina👤Leonhard Lessz. 👤Clemens d. 8de nedsatte congregationes de auxiliis gratiæ. 1597-1611. 👤Cornelius Jansen Biskop i 📌Ypern udgav: 👤Augustinus sive doctrina Augustini 📖 de humanæ naturæ sanitate, ægritudine, medicina adversus Pelagianos et Massilienses.👤Paschasius Quesnel udarbeidede en fransk Oversættelse af 📖 Bibelen med moralske Noter. –

[h] Synergisme (👤Melanchton?). 1555. 👤Pfeffinger imod ham: 👤N. Amsdorff, og de Jenaiske 👤Flaccius, 👤Museus, 👤Wigandt.

[i] I de dogmatiske Lærebøger findes en Mængde Definitioner og Distinctioner. gratia præveniens; g. operans; g. cooperans. (universalis; resistibilis; amissibilis) – benevolentia universalis s. prædestinatio late sic dicta s. idealis og benevolentia specialiss. prædestinatio stricte sic dicta s. realis.

[j] Universalisterne.hypothetici; (👤Johan Cameron og 👤Moses Amurand; 👤Johan Dallæus og 👤Ludvig Capellus) absoluti.

[k] Anabaptister. Schwenkfeldianer. Weigelianer. Böhmister. Quækere og Methodister. (1 Joh: 1, 6. 2 Pet. 1, 4. Eb: 3, 14. 6, 4. 1 Joh. 2, 20.27.)

[l] Concordieformelen lærer: 1) at den Hellig-Aand virker i Msk det hele Omvendelses Værk: Sp. s. operatur in nobis illud velle et perficere. Den forkaster den Lære: liberum arbitrium Deo occurrere aliquo modo, etsi parum et languide ad conversionem suam conferre, eam adjuvare, cooperari, sese ad gratiam præparare et applicare, eam apprehendere, amplecti, evangelio credere. (Synergismen) 2) at Naaden er ved Chr: tilbudt Alle uden Undtagelse: Χ. omnes peccatores ad se vocat et serio vult, ut omnes homines ad se veniant, et sibi consuli et subveniri sinant. 3) at der findes Forskjel mellem de Udvalgte og de Forskudte, eftersom den tilbudte Naade er bortstødt ell. modtaget: ut Deus in æterno suo consilio ordinavit, ut Sp. s. electos per verbum vocet, illuminet et convertat atque omnes illos, qui Χ. vera fide amplectantur, justificet et in eos æternam salutem conferat, ita in eodem suo consilio decrevit, quod eos, qui per verbum vocati illud repudiant et Sp. s. resistunt et obstinati in ea contumacia perseverant, indurare, reprobare et æternæ damnationi devovere velit.Det er aabenbart, at medens Tridentiner Conc: bliver staaende paa en Halvei mell. Semipel: og August., saa fordyber Concordieformelen sig i et Vildniß, hvoraf det ikke kommer ud. –