Indhold
- NB9:1 NB.9 etiket på bindets forside...
- NB9:2 Tilsidst afskaffes alle reent ...
- NB9:3 Det, hvad de fleste MskerMenne...
- NB9:4 Selv om En vilde antageansee, ...
- NB9:5 Det følger af sig selv, at Den...
- NB9:6 Det er dog ganske vist, at det...
- NB9:7 Det vilde være en frygtelig Sa...
- NB9:8 Den Glæde at være Barn har jeg...
- NB9:9 I Danmark er der naturligviis ...
- NB9:10 Det er en skjøn Bemærkning af ...
- NB9:11 Havde jeg ikke været strengt o...
- NB9:12 O, naar det er Dig som kunde G...
- NB9:13 Det er dog underligt at leve p...
- NB9:14 Det Sande er dog altid værgelø...
- NB9:15 Naar hvad man har at meddele e...
- NB9:16 Verdens Grund-Ulykke er den us...
- NB9:17 Situationen er det afgjørende....
- NB9:18 Mærkelig denne Sprogbrug: Pers...
- NB9:19 Naar man prædiker over den bar...
- NB9:20 I Guds-Forholdet lyder Ordren ...
- NB9:21 Det er en meget rigtig Bemærkn...
- NB9:22 Derfor ymtes der i Christenhed...
- NB9:23 4. Journalen NB9. Fem blade me...
- NB9:24 Nei, gjøres Noget for hende ka...
- NB9:25 Det er dog som Luther etsteds ...
- NB9:26 Det er dog unegteligt det mees...
- NB9:27 Det er og bliver dog hvad Mske...
- NB9:28 Eet har jeg lært at kjende fra...
- NB9:29 Det kunde blive Text til en Fr...
- NB9:30 Det sande Gudfrygtige lyder do...
- NB9:31 De Formaninger Paulus giver om...
- NB9:32 Luther siger (i Prædiken over ...
- NB9:33 Exempel paa det Rhetoriskes Sv...
- NB9:34 I en Bog »Nanna oderell.eller ...
- NB9:35 Dersom jeg havde en Søn, ell.e...
- NB9:36 Min hele Betragtning af Danmar...
- NB9:37 Thi det er da summa summarum a...
- NB9:38 Præsten kalder en Dreng den Da...
- NB9:39 Jeg driver dog neppe det Hele ...
- NB9:40 Det der har gjort min Stilling...
- NB9:41 Sørgeligt, som jeg i sin Tid s...
- NB9:42 Den anden Gang jeg talte med C...
- NB9:43 Forøvrigt skylder jeg i en vis...
- NB9:44 Det stundom dog næsten væmmer ...
- NB9:45 Til Fuldbringelsens samtlige V...
- NB9:46 I Grunden er det dog forfærdel...
- NB9:47 Det er ypperligt af Luther (i ...
- NB9:48 I Forhold til enhver Endelighe...
- NB9:49 Christus forholder sig egl.ege...
- NB9:50 At voxe i aandelig Forstand el...
- NB9:51 Man taler om, at ethvert Msk.M...
- NB9:52 DerDet er noget tragi-comisk i...
- NB9:53 Det kunde blive rehtorisk smuk...
- NB9:54 Overhovedet kunde det blive sk...
- NB9:55 διϰαιος betyder egl.egentlig: ...
- NB9:56 NB.Nota Bene NB.Not...
- NB9:57 Forstaaet bliver jeg dog slet ...
- NB9:58 Den der lever i meget smaae Fo...
- NB9:59 Dette er Loven for Forholdet m...
- NB9:60 I vor Tid gjælder det især om ...
- NB9:61 I Betragtning af at Peter er m...
- NB9:62 Christus siger: hvi ere I saa ...
- NB9:63 Det er dog en mærkeligere Tite...
- NB9:64 Ulykken i ΧsthedenChristenhede...
- NB9:65 I Forhold til det Gode som til...
- NB9:66 Dersom jeg væsentligen har Ref...
- NB9:67 Replik af en digterisk Individ...
- NB9:68 Som et Exempel paa hvorledes M...
- NB9:69 Goldschmidt vil igjen vinde Pu...
- NB9:70 Det er dog naar man tænker der...
- NB9:71 Af Kirketidende (for 2 Febr. 4...
- NB9:72 Den samme Indvending, i hvilke...
- NB9:73 Det er mærkeligt nok, at Chine...
- NB9:74 Overlæg. Det er dog aabenbart,...
- NB9:75 O, i Klogskaben seer det saa t...
- NB9:76 Der er i mig unegteligt et Øns...
- NB9:77 Mit Tungsind havde dog virkeli...
- NB9:78 NB.Nota Bene NB.Nota Bene N...
- NB9:79 NB.Nota Bene NB...
Alle forekomster
X1A4Selv om En vilde ⓘ antageantage] , først skrevet ansee, at jeg i Begyndelsen af min Arbeiden har anlagt altfor uhyre en Maalestok for min 7 Stræben (ved saaledes at ville sætte mig ►i Rapport til ►Creti og Pleti o: s: v:): vred paa mig kunde intet godt Msk. blive; thi er han et godt Msk, maa han see, det var Mskkjerlighed og christelig Opdragelse, der bestemte mig dertil, saa han snarere maatte græde, at det ikke lykkedes mig. Men al den fornemme Verdslighed (især den literaire), der er Egoismen selv, den kunde naturligviis blive vred paa mig og hvorfor? fordi der intet Godt er i den, endnu mindre Χstd; den saae ⓘ godtgodt] , først skrevet godt, min Betydning, min Kraft, og vilde nu tage mig til Indtægt for sin Egoisme, indsaae ganske rigtigt, at det kunde blive skadeligt for dens Anseelse, at jeg saaledes ødslede med min, da min Begavethed var saa stor, at de ikke kunde stikke den. Hvad vilde altsaa denne Egoisme? Den vilde, at jeg skulde ►være paa Partie med den, men Mskheden maatte jeg ikke tilhøre; og har denne Egoisme vistnok – ganske naivt – fundet det uforklarligt og ubegribeligt dumt af mig, at jeg ikke selv forstod bedre at sætte Priis paa det mig Forundte, at jeg ►kastede mine Perler for Sviin.